در پی اصابت چندین فیر هاوان، مراسم سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در کابل برهم خورد. این مراسم از صبح امروز آغاز شده بود و حوالی ساعت دوازده همزمان با سخنرانی عبدالله عبدالله رییس اجرایی برهم خورد. وزارت صحت عامه می گوید که در این رویداد سه تن به شهادت رسیدند و بیش از بیست تن […]

در پی اصابت چندین فیر هاوان، مراسم سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری در کابل برهم خورد. این مراسم از صبح امروز آغاز شده بود و حوالی ساعت دوازده همزمان با سخنرانی عبدالله عبدالله رییس اجرایی برهم خورد. وزارت صحت عامه می گوید که در این رویداد سه تن به شهادت رسیدند و بیش از بیست تن دیگر زخم برداشته اند.

در مراسم سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه، عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت، حامد کرزی رییس جمهوری پیشین، حنیف اتمر نامزد ریاست جمهوری و شماری دیگری از چهره های سیاسی حضور داشتند.

حمله همزمان با سخنرانی عبدالله عبدالله آغاز شد و بیش از ده هاوان بر این مراسم شلیک گردید.

نصرت رحیمی، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله می گوید که این انفجارها مهاجمان از یک خانه در مربوطات حوزه هژدهم بر مراسم سالگرد آقای مزاری شلیک می کردند.

با شلیک هاوان نظم این مراسم به هم خورد و کسانی که در این مراسم شرکت کرده بودند، متواری شدند.

این حمله با واکنش مقام ها و چهره های سیاسی مواجه شده است. صلاح الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی افغانستان و وزیر امور خارجه کشور در واکنش به این رویداد گفته است که قربانیان اصلی این حمله مردم مظلوم افغانستان استند و مردم این جنایت را فراموش نخواهند کرد.

ریاست جمهوری نیز با نشر اعلامیه این رویداد محکوم کرده و گفته است: حمله بر گردهمایی ‌ها و تجمعات مردمی، عمل جنایتکارانه و دشمنی با ارزش ‌های مدنی و مردم‌سالاری است.

ریاست اجرایی نیز در واکنش به این رویداد آن را عمل جنایت کارانه خوانده و گفته است که انجام این گونه حملات نمی تواند مردم افغانستان را به هراس بیندازد.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین هم واکنش نشان داده و عاملان این رویداد را عناصر بیگانه و صلح ستیز خوانده است.

سال گذشته نیز در مراسم سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری حمله تروریستی روخ داد و مسوولیت آن را گروه تروریستی داعش پذیرفت.

این مراسم از سوی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی سازندهی شده بود. آقای محقق حکومت را مسوول این حمله می داند. اما جزییاتی که رابطه حکومت را با این حمله ثابت بسازد، ارایه نکرده است.