در هژده ولایت کشور نزدیک به دو میلیون جریب زمین دولتی غصب شده است. در گزارش تازه ای که از سوی یک نهاد رسانه ای نشر شده است، نشان می دهد که این زمین ها از سویی زورمندان محلی، مقام های بلند پایه دولتی و افراد مسلح غیر مسوول غصب شده است. گزارش تازه ای […]

در هژده ولایت کشور نزدیک به دو میلیون جریب زمین دولتی غصب شده است. در گزارش تازه ای که از سوی یک نهاد رسانه ای نشر شده است، نشان می دهد که این زمین ها از سویی زورمندان محلی، مقام های بلند پایه دولتی و افراد مسلح غیر مسوول غصب شده است.

گزارش تازه ای که تحت عنوان”فصل سیاه غصب زمین” از سوی نهاد رسانه ای موسوم به “خانه آزادی افغانستان” تهیه شده است، نشان می دهد که نزدیک به دو میلیون جریب زمین در ۱۸ ولایت کشور غصب شده است.

شاه حسین مرتضوی عضو این نهاد رسانه ای می گوید که بیشترین زمین‌ های دولتی در ولایت ‌های کابل، هرات، بلخ، کندهار، ننگرهار، کندز، کاپیسا، بغلان، تخار، نیمروز، خوست، لوگر و غزنی غصب شده ‌است و کمترین زمین های غصب شده دولتی در ولایت های نورستان، دایکندی، پکتیکا، پنجشیر و غور می باشد.

در گزاش خانه آزادی آمده است که از میان صد شهرک که در کابل ساخته شده است، تنها شانزده شهرک آن طی مراحل قانونی شده است.

یافته های این گزارش نشان می دهد که شماری از افراد از ده الی یکصد هزار جریب زمین را غصب کرده اند و بیشتر زمین های دولتی در زمان حکومت حامد کرزی غصب شده است.

همچنان در این گزارش افزوده شده است که شماری از شهردار ها، نمایندگان مجلس، اعضای مجلس سنا، اعضای شوراهای ولایتی، والیان، اعضای پیشین کابینه، فرماندهان پلیس و ارتش نیز در غصب زمین دست دارند.

در گزارش آمده است که بیش از نود درصد زمین ‌های اهل هنود در ولایت ‌های کابل، خوست، ننگرهار، غزنی، هلمند و کندهار غصب شده اند. غصب زمین های دولتی پدیده نو در کشور نیست؛ بلکه این پدیده از سالیان دراز در کشور وجود دارد.