یک‌روز پس از اعلامیه‌ای سفارت ایران در کابل مبنی بر رد گزارش‌ها و ویدیوهای نشر شده در رسانه‌های اجتماعی از آزارواذیت و لت‌و‌کوب شهروندان افغانستان در ایران، سعید خطیب‌زاده سخن‌گوی وزار ت خارجه‌ی ایران در نشست خبری می‌گوید که ایران بیش از چهار دهه میزبان شهروندان افغانستان است. وی تاکید می‌کند که در حال حاضر […]

یک‌روز پس از اعلامیه‌ای سفارت ایران در کابل مبنی بر رد گزارش‌ها و ویدیوهای نشر شده در رسانه‌های اجتماعی از آزارواذیت و لت‌و‌کوب شهروندان افغانستان در ایران، سعید خطیب‌زاده سخن‌گوی وزار ت خارجه‌ی ایران در نشست خبری می‌گوید که ایران بیش از چهار دهه میزبان شهروندان افغانستان است.

وی تاکید می‌کند که در حال حاضر برخی از حلقات تلاش می‌کنند موج ایران‌هراسی را در افغانستان و افغانستان‌هراسی را در ایران ایجاد کنند. وی می‌گوید که ایران و افغانستان دو ملت نزدیکی به هم هستند.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران با بیان این که ظرفیت پذیرش مهاجران در ایران محدود است از حکومت سرپرست امارت اسلامی خواست که به مسوولیت خود عمل کرده و جلو مهاجرت‌های گسترده شهروندانش را بگیرد.

درهمین حال، مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی امارت اسلامی در دیدار با بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل گفت که برخورد ناشایسته با شهروندان افغانستان پیامدهای ناگواری بر روابط هر دو کشور دارد. در این دیدار بهادر امینیان سفیر ایران در کابل شهرودندان افغانستان را مهمانان ایران خوانده و گفته است که حضورشهروندان افغانستان در ۴۳ سال اخیر در ایران، بیانگر روابط دوستانه‌ی آن‌ها با مردم ایران است.

این در حالی‌است که سفارت ایران در کابل اخیرا اعلامیه‌‌ای ادعا‌های بدرفتاری با مهاجران افغانستان را رد کرد. در اعلامیه‌ای این سفارت آمده است که تهران هیچ مانعی برای ورود شهروندان افغانستان ایجاد نکرده و آماده پذیرایی مهاجران قانونی است.