زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان از پیشرفت در گفتگوهای صلح با طالبان خبر داده است. آقای خلیلزاد دیشب در حساب تویتر خود نوشته است که گفتگوهای صلح به “مرحله مهم” رسیده است. مایک پمپیو وزیر خارجه امریکا درباره گفتگو‌های صلح با گروه طالبان ابراز خوشبینی کرده و گفته است که امیدوار […]

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای روند صلح افغانستان از پیشرفت در گفتگوهای صلح با طالبان خبر داده است. آقای خلیلزاد دیشب در حساب تویتر خود نوشته است که گفتگوهای صلح به مرحله مهمرسیده است. مایک پمپیو وزیر خارجه امریکا درباره گفتگو‌های صلح با گروه طالبان ابراز خوشبینی کرده و گفته است که امیدوار است در نتیجه این گفتگو‌ها سطح خشونت در افغانستان کاهش بیابد.

زلمی خلیلزاد روز سه شنبه، پس از دیدار با مقام های پاکستانی در اسلام آباد، وارد کابل شد و با سران حکومت وحدت ملی، سیاسیون و فعالان مدنی دیدار کرد. در حال حاضر گفتگوهای صلح در دوحه به گونه موقت متوقف شده است و دو طرف با رهبران خود بحث می کنند. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در سفرش به کابل و دیدار با سران حکومت، سیاستمداران، زنان و مقام‌ های امریکایی را مثمر خوانده است.

آقای خلیلزاد گفته است: “ما به یک مرحله مهم در روند صلح افغانستان نزدیک می ‌شویم. مشورت ‌های دو روزه را در کابل انجام دادم. سفر مثمر بود.”

خلیلزاد در سفرش به کابل، برعلاوه دیدار با جان بس، سفیر امریکا و جنرال میلر، فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع در افغانستان، با سران حکومت افغانستان، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، رهبران سیاسی و فعالان زن نیز دیدار کرده است. تلاش ‌ها برای کاهش خشونت و هموارکردن راه برای مذاکرات بین ‌الافغانی محور بحث این دیدارها بوده است.

با این حال، مایک پمپیو وزیر خارجه امریکا درباره گفتگو‌های صلح با گروه طالبان ابراز خوشبینی کرده و گفته است که امیدوار است در نتیجه این گفتگو‌ها سطح خشونت در افغانستان کاهش بیابد.

مایک پمپیو وزیر امور خارجه امریکا گفته است: “سفیر خلیلزاد، کشورهای منطقه را از نتایج تلاش های خود برای مصالحه در افغانستان در جریان گذاشته است. ما تلاش داریم که روند صلح تسریع یابد و به گفتگوهای میان افغانان منجر شود.”

از سویی هم وزیر خارجه هند در دیدار از واشنگتن تأکید کرده است که نباید دستاوردهای دو دهه جامعه جهانی در روند صلح از دست برود.

وزیر خارجه هند گفته است: “ما نگران آینده افغانستان استیم؛ چون در آن جا برنامه های بزرگ توسعه داشته ایم. ما به این باور استیم که روند صلح باید به رهبری و مالکیت دولت افغانستان باشد. امیدواریم در جریان روند صلح، دستاوردهای دو دهه اخیر جامعه جهانی حفظ شود.”

از سویی هم علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز چهارشنبه پس از برگزاری نشست امنیت منطقه‌ای تهران، نسبت به گفتگوهای صلح میان امریکا و گروه طالبان ابراز مخالفت کرد. آقای شمخانی گفته است در گفتگوهایی که دولت افغانستان، شامل نباشد، تهران با آن مخالف است. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تأکید کرده است در هر فیصله که در خصوص روند صلح افغانستان انجام شود و دولت افغانستان در آن سهم نداشته باشد، ناکام خواهد بود. انتظار می ‌رود زلمی خلیلزاد دوباره به دوحه برگردد و گفتگو با نمایندگان طالبان را که موقتی توقف یافته، از سر گیرد.