آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از سازمان امنیت جمعی خواست که هم‌کاری خود را در مورد افغانستان تقویت کند. آقای گوترش شب گذشته 〈چهارشنبه، ۲۷ دلو〉 در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که پیش‌گیری از درگیری، مبارزه با تروریزم و حمایت از افغانستان، در صدر فهرست موضوعاتی است که سازمان ملل متحد برای […]

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از سازمان امنیت جمعی خواست که هم‌کاری خود را در مورد افغانستان تقویت کند.

آقای گوترش شب گذشته 〈چهارشنبه، ۲۷ دلو〉 در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که پیش‌گیری از درگیری، مبارزه با تروریزم و حمایت از افغانستان، در صدر فهرست موضوعاتی است که سازمان ملل متحد برای تحقق آن تلاش می‌‌کند. به گفته‌ی وی، سازمان پیمان امنیت جمعی شامل کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، فدراسیون روسیه و تاجیکستان نیز باید هم‌کاری خود را در این موارد با سازمان ملل تقویت کند. دبیر کل سازمان ملل متحد بحران بشری در حال آشکارشدن در افغانستان را حوزه‌ای توصیف کرد که به گفته‌ی او، حمایت قوی از سوی شرکای منطقه‌ای در ماه‌ها و سال‌‌های آینده حیاتی خواهد بود. وی با تاکید بر وخامت اوضاع در افغانستان هشدار داده است که تروریزم نه تنها برای امنیت منطقه بلکه برای کل جهان یک تهدید دایمی است.

وی گفته است: “بدون اقدام مصمم، انقباض شدید اقتصادی، افزایش بی‌کاری و تشدید بحران انسانی به ناامیدی دامن می‌زند و افراط‌‌گرایی را پرورش می‌دهد.”

به گفته او، هم‌کاری‌‌های منطقه‌ای و بین منطقه‌‌ای، و نیز هم‌کاری‌های بین ‌مرزی اجرای قانون و عدالت، عناصر اساسی در واکنش جهانی هستند. او هم‌کاری نزدیک بین سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ای – از جمله پیمان امنیت جمعی را برای خنثا کردن این تهدیدات در حال تحول، جلوگیری از فروپاشی، ارتقای ثبات و در نهایت نجات جان انسان‌ها ضروری خواند. دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که این نهاد مصمم به تقویت هم‌کاری است و برای دست‌یابی به این اهداف بر حمایت شرکای منطقه‌ای خود حساب می‌کند.گفتنی‌است که سازمان امنیت جمعی به شدت نگران احتمال تشدید ناامنی در مرزهای جنوبی خود با افغانستان اند.