دادگاه عالی کشور اعلام کرده است که در حدود چهار سال گذشته، به هفت‌ هزار پرونده خشونت علیه زنان رسیدگی شده است. در جریان دو سال گذشته، در بیست و دو ولایت اداره های دادستانی و دادگاه ویژه برای پیشبرد قضایایی خشونت علیه زنان ایجاد شده و قرار است تا پایان سال روان خورشیدی به […]

دادگاه عالی کشور اعلام کرده است که در حدود چهار سال گذشته، به هفت‌ هزار پرونده خشونت علیه زنان رسیدگی شده است.

در جریان دو سال گذشته، در بیست و دو ولایت اداره های دادستانی و دادگاه ویژه برای پیشبرد قضایایی خشونت علیه زنان ایجاد شده و قرار است تا پایان سال روان خورشیدی به بیست و هشت ولایت افزایش یابد. دادگاه عالی می گوید که تشکیل این نهادها کمک می‌ کند تا نظارت جدی از جریان رسیده گی و نحوه دسترسی به عدالت برای زنان، توسط محاکم فراهم شود.

امان الله ایمان، سخنگوی دادگاه عالی روز چهارشنبه در کابل گفت که لت و کوب، قتل، آزار و اذیت، خودکشی و ضرب و شتم از قضایای عمده خشونت ها علیه زنان در چهار سال گذشته بوده است. به گفته سخنگوی دادگاه عالی، همچنان پرونده های خشونت علیه زنان مربوط به جرایم مختلف بوده که شامل مجبور کردن به فحشا، تهدید به مرگ، سقط جنین، ربودن زنان، ازدواج پیش از سن، فروش زنان و ممانعت از حق ازدواج می ‌شود.

بر بنیاد آمار دادگاه عالی، کابل با داشتن یک‌ هزار و هفتاد و چهار پرونده خشونت علیه زنان، در صدر ولایت ‌ها قرار دارد و کندهار با شصت و هفت مورد کم ترین موارد خشونت علیه زنان را گواه بوده است.

دادگاه عالی می گوید که رسیده‌گی قضایای خشونت علیه زنان نیز با گذشت هر سال توسط نهاد های عدلی و قضایی افزایش یافته است. چنان که، در سال یک هزار و سه صد و نود چهار خورشیدی، به یک ‌هزار و هفتاد و دو قضیه رسید‌گی شده و این رقم در سال گذشته به دوهزار و نه صد و نه قضیه رسیده است و در نه ماه سال روان خورشیدی نیز دوهزار و یک صد و هفده قضیه ‌رسید‌گی شده است.