سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می گوید که مذاکرات آمریکا و طالبان نهایی و تکمیل شده و گفتگوها میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان پس از انتخابات ریاست جمهوری از سر گرفته خواهد شد. تا اکنون طالبان حاضر به گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان نشده؛ اما نمایندگان این گروه سه بار با سیاست ‌مداران […]

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می گوید که مذاکرات آمریکا و طالبان نهایی و تکمیل شده و گفتگوها میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان پس از انتخابات ریاست جمهوری از سر گرفته خواهد شد.

تا اکنون طالبان حاضر به گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان نشده؛ اما نمایندگان این گروه سه بار با سیاست ‌مداران افغانستان در مسکو و دوحه دیدار و گفتگو کرده اند. انتخابات ریاست جمهوری قرار است در ششم ماه میزان سال جاری برگزار شود.

براساس بیانیه معاونیت دوم ریاست جمهوری میان نماینده ویژه آمریکا برای روند صلح افغانستان و طالبان صرف بحث ‌های مرتبط میان دو طرف انجام شده و بحث روی چگونگی نظام سیاسی کشور، قانون اساسی و موارد مربوط به دولت افغانستان، هنوز با طرف طالبان صحبت نشده است. آقای دانش تأکید کرده که دولت افغانستان در این مورد طرف گفتگو با طالبان است.

این در حالی است که روز سه شنبه رییس جمهورغنی با اعلام شرایط اساسی خود برای مصالحه با گروه طالبان، گفت که “معامله” بر سر نیروهای امنیتی کشور پذیرفتنی نیست.

آقای غنی که در وزارت دفاع سخنرانی می ‌کرد، گفت که در توافق صلح، دولت افغانستان به عنوان دولت رسمی و نیروهای امنیتی به عنوان “شریک اصلی و قانونی جامعه جهانی” به رسمیت شناخته خواهد شد.