شماری از بیماران مبتلا به بیماری های سرطانی می گویند که داکتران افغانستان قادر به تشخیص و تداوی این بیماری در کشور نیستند. به گفته آنان این کار سبب بی باوری مردم به تداوی داکتران شده است. بنیاد مبارزه با بیماری های سرطان، کمپاین آگاهی دهی را در مورد اضرار بیماری سرطان برای زنان کشور […]

شماری از بیماران مبتلا به بیماری های سرطانی می گویند که داکتران افغانستان قادر به تشخیص و تداوی این بیماری در کشور نیستند. به گفته آنان این کار سبب بی باوری مردم به تداوی داکتران شده است.

بنیاد مبارزه با بیماری های سرطان، کمپاین آگاهی دهی را در مورد اضرار بیماری سرطان برای زنان کشور آغاز کرده است. سرطان سینه شایع ترین سرطان در میان زنان با سنین بین چهل تا پنجاه و پنج است. پیش از این وزارت صحت عامه گفته بود که سالانه حدود بیست هزار تن در کشور به بیماری های سرطان مبتلا می شوند که حدود سه هزار و پنجصد واقعه آن سرطان سینه است. نسرین اوریا خیل، از مسوولان بنیاد مبارزه با بیماری های سرطان، می گوید که نهادهای داخلی و خارجی باید این اداره را در امر مبارزه با بیماری های سرطان همکاری کنند.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، چاقی بیش از حد، انجام ندادن فعالیت های فزیکی، تغذیه نشدن کودک با شیر مادر و بارداری در سنین بالا از عوامل عمده شیوع این بیماری در میان زنان کشور است.

درهمین حال، شماری از بیماران مبتلا به بیماری سرطان می گویند که داکتران افغانستان قادر به تشخیص و تداوی این بیماری در داخل کشور نیستند.

درهمین حال، شیرین آقا ظریف، رییس دانشگاه طبی کابل می گوید که مرکز تشخیص و تداوی بیماری های سرطان به هزینه بیست و هفت میلیون دالر در این دانشگاه اعمار شده است و مراکز دیگر تداوی این بیماری در چهار زون کشور اعمار خواهد شد.

با اساس معلومات وزارت صحت عامه، برای جلوگیری از بیماری های سرطان ترک کردن دخانیات، فعالیت های بدنی، رژیم غذایی مناسب و استفاده از میوه های تازه موثر است.