دبیرکل ناتو گفته است که برخی از فرمانده گروه طالبان ممکن برای گفتگوی صلح آماد‌گی داشته باشند. او همچنان بر تشدید فشار نظامی علیه گروه طالبان تأکید می کند و می گوید باید به طالبان در میدان های نبرد این پیام رسانده شود که نمی توانند از طریق نظامی به پیروزی برسند. دبیرکل ناتو از […]

دبیرکل ناتو گفته است که برخی از فرمانده گروه طالبان ممکن برای گفتگوی صلح آماد‌گی داشته باشند. او همچنان بر تشدید فشار نظامی علیه گروه طالبان تأکید می کند و می گوید باید به طالبان در میدان های نبرد این پیام رسانده شود که نمی توانند از طریق نظامی به پیروزی برسند. دبیرکل ناتو از گروه طالبان خواسته است که از جنگ و خشونت دست بکشد و وارد گفتگوهای صلح شود.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که در یک نشست خبری در بروکسل گزارش فعالیت های سال دوهزار و هفده این سازمان را ارایه می کرد، در باره افغانستان نیز سخن گفت. دبیرکل ناتو در این نشست بر یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ کنونی در افغانستان تأکید کرد. او با اشاره به طرح صلح حکومت، از گروه طالبان خواست از این فرصت استفاده کند و حاضر به گفتگوهای صلح شود.

دبیرکل ناتو افزوده است:”ما از این اقدام رییس جمهور غنی که طالبان را بدون قید و شرط به میز مذاکره دعوت کرده ‌است استقبال می‌ کنیم. این قویترین دعوت برای صلح است که تا حال صورت گرفته ‌است. گروه طالبان باید از این فرصت برای انجام گفتگوی صلح استفاده کند و یک راه حل سیاسی را دریابد. شاید تمام طالبان نه بلکه احتمالاً بخشی از آنان آماده مذاکرات صلح باشند و از آنان می ‌خواهیم که این کار را انجام دهند.”

پیش ازین جیمز متیس وزیر دفاع امریکا گفته بود که شماری از طالبان برای گفتگو با حکومت افغانستان علاقه ‌مندی نشان داده‌ اند.

از سویی هم، دبیرکل ناتو، همچنان از افزایش فشار نظامی بر طالبان در افغانستان سخن گفت و بر تقویت نظامیان کشور تاکید کرد:”بین آنچه در میدان نبرد می‌ گذرد و آنچه در میز مذاکره رخ می ‌دهد رابطه نزدیک وجود دارد. به همین علت ما باید نظامیان افغانستان را تقویت کنیم تا آنان بتوانند بن بست را در میدان جنگ بشکنند و این پیام را به طالبان و دیگر شورشیان بفرستند که راه برای پیروزی شان در میدان جنگ وجود ندارد. به همین دلیل ما اخیراً حضور نظامی خود را در افغانستان افزایش دادیم تا نظامیان آن کشور را توانایی بخشیم که بن بست را از بین ببرند و شرایط را برای راه حل سیاسی فراهم کنند.”

ناتو سال گذشته میلادی تصمیم گرفت که تعداد سربازانش را در چوکات حمایت مأموریت قاطع ناتو در افغانستان از سیزده هزار به حدود شانزده هزار افزایش بدهد. جنرال جان نیکلسون فرمانده کل مأموریت حمایت قاطع در افغانستان روز چهارشنبه به طالبان هشدار داد که اگر به گفتگوهای صلح حاضر نشوند عملیات هوایی و زمینی علیه این گروه تشدید خواهد یافت.