دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد “اوچا” در گزارش تازه‌ اش گفته است که از آغاز سال روان میلادی تا هفته اول ماه روان دوصد و چهل و نه هزار و دوصد تن از شهروندان افغانستان، به دلیل جنگ و ناامنی، از مناطق اصلی شان بیجا شده اند. بر اساس این گزارش، تنها در […]

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد “اوچا” در گزارش تازه‌ اش گفته است که از آغاز سال روان میلادی تا هفته اول ماه روان دوصد و چهل و نه هزار و دوصد تن از شهروندان افغانستان، به دلیل جنگ و ناامنی، از مناطق اصلی شان بیجا شده اند.

بر اساس این گزارش، تنها در هفته اول ماه اکتوبر، شدت جنگ و ناامنی بیست و هشت هزار و چهارصد تن را مجبور به ترک مناطق اصلی شان کرده است. این بیجاشدگان عمدتا باشندگان ولایت های پروان، کاپیسا، تخار، پکتیکا، غزنی، کنر و بادغیس استند.

بر بنیاد این گزارش، یکصدو چهارده هزار تن که از جنگ‌ها و خشکسالی آسیب دیده اند در جریان هفته گذشته کمک‌های بشری را دریافت کرده اند اما متباقی حدود پنجاه و پنج درصد دیگر به کمک‌های بشری هنوز هم نیاز دارند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که نیروهای امنیتی کشور به هدف تأمین بهتر امنیت انتخابات، اخیرا عملیات‌های تهاجمی شان را سی و شش درصد در خاک کشور افزایش داده اند.

در کنار جنگ، خشکسالی نیز شماری از باشندگان کشور را از ولایت های آسیب‌پذیر آواره کرده است.

آمار ملل متحد نشان می‌دهد که در حال حاضر، بیش از دوصد و شانزه هزار تن در حوزه جنوب و غرب افغانستان به دلیل خشکسالی بیجاشده اند که از این میان تنها صدهزار تن آنان از چهار ولایت غربی و شهر هرات استند.

اوچا گفته است که حدود یک اعشاریه دو میلیون شهروند افغانستان در پانزده ولایت کمک‌ های خوراکی و غیر خوراکی را دریافت کرده اند.

همچنان وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، تصمیم دارد که روند شناسایی و بایومتریک دقیق بیجاشدگان داخلی را به همکاری موسسات امدادرسان آغاز کند.