سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر می گوید که در شمار از ولایت ها نظامیان افغانستان از مکاتب به عنوان سنگر استفاده می کنند. مسوولان این سازمان، استفاده از مکاتب به عنوان سنگر را خطر جدی برای رشد آموزشی و پرورش در کشور می داند. نبود امنیت در برخی از مناطق سبب شده است تا […]

سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر می گوید که در شمار از ولایت ها نظامیان افغانستان از مکاتب به عنوان سنگر استفاده می کنند. مسوولان این سازمان، استفاده از مکاتب به عنوان سنگر را خطر جدی برای رشد آموزشی و پرورش در کشور می داند.

نبود امنیت در برخی از مناطق سبب شده است تا شماری زیادی از کودکان از رفتن به مکاتب محروم شوند. در حال حاضر در شماری از ولایت ها، به دلیل درگیری ها و حضور افراد وابسته به گروه طالبان، دروازه های شماری از مکاتب به روی دانش آموزان بسته است. با این همه سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی می گوید که در شماری از ولایت های افغانستان، نظامیان کشور از مکاتب به عنوان سنگر استفاده می کنند و این امر می تواند به آینده آموزش و پرورش در کشور خطر ناک باشد.

در گزارش سازمان جهانی حقوق بشر آمده است: “در ولایت بغلان دست کم در ۱۲ مکتب نظامیان کشور مستقر اند و یا در این مکاتب پاسگاه ساخته اند که این عمل خطر حملات مسلحانه را بر دانش آموزان و آموزگاران این مکتب ها بیشتر می سازد”.

سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر از حکومت افغانستان و نظامیان کشور می خواهد که از موسسات تعلیمی به حیث مراکز نظامی استفاده نکنند.

این سازمان از گروه طالبان نیز می خواهد که از حملات بر مکاتب، دانش آموزان و کارمندان معارف خودداری کنند.

سازمان جهانی دیده بان حقوق بشر حضور نظامیان را در مکاتب تهدید جدی می داند و تاکید می کند که اگر از این مساله جلوگیری نشود، شماری زیادی از کودکان از آموزش دور خواهد ماند.