گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان بازداشت زنان و دختران از سوی حکومت سرپرست را به اتهام بد حجابی نقض دیگر حقوق بشری زنان و دختران افغانستان، عنوان کرد. اداره امر به معروف به‌تازگی زنانی را به عدم رعایت حجاب و تشویق زنان دیگر به عدم رعایت حجاب متهم و بازداشت کرده‌است. این کار […]

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان بازداشت زنان و دختران از سوی حکومت سرپرست را به اتهام بد حجابی نقض دیگر حقوق بشری زنان و دختران افغانستان، عنوان کرد.

اداره امر به معروف به‌تازگی زنانی را به عدم رعایت حجاب و تشویق زنان دیگر به عدم رعایت حجاب متهم و بازداشت کرده‌است.

این کار با واکنش‌های داخلی و خارجی مواجه شده‌است. درتازه‌ترین مورد، ریچار بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، در واکنش به بازداشت زنان و دختران به اتهام بد حجابی، این اقدام را نقض دیگر حقوق بشری زنان و دختران افغانستان خواند و خواهان رهایی هرچه زودتر و بدون قیدوشرط آنان شد.

از سوی هم، دفتر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در جنوب آسیا درصفحه ایکس گفته‌است که محدودیت‌ها باید به‎‌گونه‌ای فوری پایان یافته و بازداشت شده‌ها نیز آزاد شوند. حکومت سرپرست تاکنون در واکنش به نگرانی سازمان عفو بین‌الملل چیزی نگفته‌است. اما ذبیح‌الله مجاهد پیش از این در واکنش به نگرانی یوناما در این مورد گفته بود که هیچ کس خودسرانه گرفتار نشده و گرفتاری‌ها از سوی ارگان‌های عدلی و قضایی صورت گرفته و با کسی برخورد نادرست صورت نمی‌گیرد.

همزمان با این، این اقدام واکنش برخی از فعالان حقوق زن را نیز برانگیخته‌است. فعالان حقوق زن می‌گویند سازمان ملل، جامعه جهانی و کشورهای مدافع حقوق بشر باید در این مورد با حکومت سرپرست ‌گفت‌وگو کنند.

در حالی محدودیت‌ها علیه زنان با انتقادات سازمان‌های بین‌المللی مواجه است که مقام‌های حکومت سرپرست همواره تأکید می‌کنند که در چهارچوب شریعت اسلام حقوق مردم افغانستان به‌ویژه زنان تأمین است.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv