دیدبان حقوق بشر روز چهار شنبه از گروه طالبان خواست تا زمینه فعالیت مصوون تمام خبرنگاران را در افغانستان فراهم کند. این سازمان حامی حقوق بشر با نشر خبرنامه ای در واکنش به لت و کوب و بازداشت خبرنگاران افغانستان گفته است که رهبران طالبان وعده سپرده بودند که جلو فعالیت رسانه ها در افغانستان […]

دیدبان حقوق بشر روز چهار شنبه از گروه طالبان خواست تا زمینه فعالیت مصوون تمام خبرنگاران را در افغانستان فراهم کند. این سازمان حامی حقوق بشر با نشر خبرنامه ای در واکنش به لت و کوب و بازداشت خبرنگاران افغانستان گفته است که رهبران طالبان وعده سپرده بودند که جلو فعالیت رسانه ها در افغانستان گرفته نخواهد شد، اما طالبان به گونه روز افزون مانع فعالیت خبرنگارانی می شوند که اعتراضات ضد طالبان را پوشش می دهند. این در حالیست که روزنامه اطلاعات روز، روز چهارشنبه از بازداشت و لت و کوب دو گزارشگر خود توسط طالبان خبر داد. اطلاعات روز گفته است که تقی دریابی و نعمت الله نقدی با شلاق و کیبل توسط جنگجویان طالبان لت و کوب شدند.دیدبان حقوق بشر از طالبان خواسته تا به حمله بر خبرنگاران پایان داده، محدودیت های وضع شده علیه خبرنگاران را رفع کنند و عاملان بدرفتاری با معترضان و خبرنگاران را مجازات کنند. پتریشا گاسمن، یک مقام ارشد دیدبان حقوق بشر از “کشور های مربوط” خواست که بر طالبان به خاطر حفاظت از آزادی بیان، فشار بیاورند.

خانم گاسمن گفت: «مقام های طالبان ادعا دارند که آنان رسانه هایی را که ارزش های اسلامی را احترام می گذارند،‌ اجازهٔ فعالیت می دهند» اما آنان به گونهٔ روز افزون مانع گزارش دهی خبرنگاران از مظاهرات می شوند.

خانم گاسمن گفته است که «نیاز دارند تا به تمام ژورنالستان اطمینان دهند که آنان قادر اند بدون وضع محدویت، ترس و انتقامجویی فعالیت کرده می توانند.»

از اوایل ماه سپتمبر، زنان و دختران در چندین شهر افغانستان به ویژه کابل در برابر تخطی طالبان در مقابل حقوق زنان و دختران اعتراضات را راه اندازی کردند.

اما در اغلب موارد طالبان از طریق لت و کوب معترضان، ضبط کمره ژورنالستان و تهدید روزنامه نگاران، این اعتراضات را از هم پاشیدند.

دیدبان حقوق بشر از قول برخی ژونالستان گزارش داده است که مقام های طالبان به آنان گفته اند که پوشش خبری اعتراضات نیز حالا غیر قانونی تلقی می شود.

بر اساس اعلامیه ای دیدبان حقوق بشر، فرماندهان و جنگجویان گروه طالبان از دیر مدت زمان به این سو، فعالان رسانه ای را تهدید، آزار و اذیت کرده اند و جنگجویان این گروه، ژونالستان و سایر کارمندان رسانه ای را به طور هدفمند کشته اند.