دیدبان شفاقیت افغانستان وضعیت زندان پلچرخی، زندان ولایت بغلان و زندان ولایت میدان وردک را غیر انسانی می خواند. مسوولان این نهاد می گویند که این زندان ها به مراکز نقض حقوق بشر و مکانی برای شکنجه و عقده گشایی تبدیل شده است. از سه سال به این سو دیدبان شفافیت پژوهشی را راه اندازی […]

دیدبان شفاقیت افغانستان وضعیت زندان پلچرخی، زندان ولایت بغلان و زندان ولایت میدان وردک را غیر انسانی می خواند. مسوولان این نهاد می گویند که این زندان ها به مراکز نقض حقوق بشر و مکانی برای شکنجه و عقده گشایی تبدیل شده است.

از سه سال به این سو دیدبان شفافیت پژوهشی را راه اندازی کرده است که براساس آن وضعیت زندان های پلچرخی، بغلان و میدان وردک را به برسی گرفته است. این نهاد پژوهشی یافته هایش را با رسانه ها شریک کرد. اکرام افضلی رییس دیدبان شفاقیت افغانستان وضعیت زندان های پلچرخی، بغلان و میدان وردک را غیر انسانی می خواند. آقای افضلی می گوید که این زندان ها به مراکز نقض حقوق بشر و مکانی برای شکنجه و عقده کَشی تبدیل شده است. بر اساس یافته های این نهاد، زندانیان دراین زندان ها از هیچ نوع خدمات بهداشتی برخوردار نیستند.

استفاده جسنی از زنان زندانی در زندان های زنانه مواردی است که از گذشته ها به این سو مطرح است. رییس دیدبان شفافیت افغانستان می گوید که مواردی را در اختیار دارد که نشان می دهد در بعضی از اوقاقت از زندانیان زن در زندان زنانه کابل استفاده جنسی می شود.

در همین حال شماری از اعضای انجمن وکلای مدافع می گویند که زندانیان در زندان های کشور از حقوق که در قانون پیش بینی شده است محروم اند. اندک بودن ظرفیت زندان ها و افزایش بیش از حد زندانی از دیگر مواردی است که دیدبان شفافیت به آن می پردازد. به گونه مثال یاد اور می شود که زندان پلچرخی برای پنج هزار زندانی ظرفیت دارد اما اکنون ده هزار تن درآن زندانی اند. وزارت داخله تاهنوز در مورد گزارش دیدبان شفافیت افغانستان واکنش نشان نداده است. در تماس که ما به مسولان وزارت داخه داشتیم موفق نشدیم که دیدگاه آنان را داشته باشیم.