صلاح‌الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی افغانستان طی پیامی به‌مناسبت دهمین سال‌روز شهادت استاد برهان‌الدین ربانی رهبرجهاد و مقاومت و شهید صلح ‌کشور از او به‌عنوان شخصیت صلح‌دوست یاد کرده است. رییس جمعیت‌اسلامی افغانستان هدف نیم قرن مبارزه، جهاد و مقاومت استاد شهید را پاسداری ارزش‌های دینی، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، برپایی نظام مبتنی […]

صلاح‌الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی افغانستان طی پیامی به‌مناسبت دهمین سال‌روز شهادت استاد برهان‌الدین ربانی رهبرجهاد و مقاومت و شهید صلح ‌کشور از او به‌عنوان شخصیت صلح‌دوست یاد کرده است.

رییس جمعیت‌اسلامی افغانستان هدف نیم قرن مبارزه، جهاد و مقاومت استاد شهید را پاسداری ارزش‌های دینی، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، برپایی نظام مبتنی بر اراده و‌ انتخاب مردم، تحقق عدالت اجتماعی و حفظ حقوق اساسی و شهروندی مردم افغانستان دانسته است. رییس جمعیت اسلامی تاکید کرده است که تنها یک نظام منتخب مردمی که همگی مردم در تصمیم ‌گیری‌های کلان ملی در آن حضور مستقیم داشته باشند، می‌تواند ضامن صلح عادلانه و پایدار در افغانستان باشد.

در این پیام آمده که رهبرجهاد و مقاومت به صلح عادلانه و پایدار باور راسخ داشت و تلاش‌های موثر صلح‌‌جویانه وی برای پایان دادن به جنگ داخلی در کشور تاجیکستان و قبول کردن مسوولیت شورای عالی صلح افغانستان و شهادت در این راه گواه روشن این ادعا است.

در این پیام هم‌چنان آمده که رهبر شهید در عرصه سیاسی همیشه با دوراندیشی، نگاه معطوف به آینده دراز مدت داشت و به همین دلیل، اعضای خانواده بزرگ جهاد و مقاومت را از قبول ماموریت‌های مقطعی سیاسی که مخرب آرمان‌های کلان می‌دانست، بر حذر می‌داشت. در این پیام آمده که فاصله گرفتن از این دیدگاه راهبردی استاد شهید طی سال‌های اخیر، برای خانواده بزرگ جهاد و مقاومت گران تمام شد و رنج‌هایی که امروز بر مردم تحمیل شده است، نتیجه‌ی فاصله گرفتن عده‌ای از این دیدگاه راهبردی است.

در این پیام همچنان آمده که تجربه ۲۰ سال اخیر نشان داده که بدون برپایی یک نظام مردم سالاری که برخواسته از رای شفاف و اراده جمعی همه مردم افغانستان باشد و توزیع یک ساختار افقی قدرت، کشور به امنیت و ثبات پایدار نمی‎‌رسد.