در ادامه نگرانی‌های منطقه و جهان مبنی بر سو استفاده از خاک افغانستان، معاون وزارت خارجه پاکستان روابط و تعامل با حکومت سرپرست را مشروط به رسیدگی به مساله تحریک طالبان پاکستانی کرده و گفته که حاکمان کابل باید در عمل ثابت کنند که تحریک طالبان پاکستان، تهدیدی را از خاک افغانستان متوجه پاکستان نمی‌سازد. […]

در ادامه نگرانی‌های منطقه و جهان مبنی بر سو استفاده از خاک افغانستان، معاون وزارت خارجه پاکستان روابط و تعامل با حکومت سرپرست را مشروط به رسیدگی به مساله تحریک طالبان پاکستانی کرده و گفته که حاکمان کابل باید در عمل ثابت کنند که تحریک طالبان پاکستان، تهدیدی را از خاک افغانستان متوجه پاکستان نمی‌سازد.

اسلام‌آباد در حالی خواستار تضمین برای عدم استفاده از خاک این کشور توسط تحریک طالبان پاکستانی است سخنگوی حکومت سرپرست اطمینان می‌دهد که از خاک افغانستان علیه کشوری استفاده نخواهد شد.

در ادامه نگرانی‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در رابطه به مبدل شدن افغانستان به کانون گرم هراس‌افگنان و استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه، معاون وزارت خارجه پاکستان گفته که روابط و تعامل اسلام‌‌آباد با کابل مشروط به رسیدگی به‌مساله تحریک طالبان پاکستانی است. حنا ربانی کهر تاکید کرده که حکومت سرپرست افغانستان باید در عمل ثابت کند که تحریک طالبان پاکستانی از خاک این کشور هیچ تهدیدی را برای پاکستان ندارد: ″تعامل ما با حکومت سرپرست که اکنون در افغانستان است، بر مبنای این پیش‌ شرط است. از سوی آنها به ما گفته می‌‌شود که ما به این باوریم که خون هیچ کسی نباید در پاکستان بریزد؛ اما، این تنها در حد سخن است. آنان باید برخی چیزها را ثابت بسازند؛ زیرا ما نیز توانایی پیکار با تحریک طالبان پاکستان را داریم″.

در همین‌حال، شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند که مساله تحریک طالبان پاکستانی یک مساله داخلی پاکستان است و ربطی به‌افغانستان ندارد.

در کنار این، بعضی از کارشناسان می‌گویند که حکومت سرپرست باید نگرانی کشورهای همسایه را جدی بگیرد.

با این همه اما سخنگوی حکومت سرپرست اطمینان می‌دهد که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و تاکید می‌کند که عدم مداخله در امور سایر کشورها، از اساسی‌ترین پالیسی حکومت کنونی است.

این در حالی‌است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه در یک نشست خبری در پاکستان خواستار از سرگیری مجدد مذاکرات بین اسلام‌‌آباد و تی‌‌تی‌پی شده بود؛اما، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان ضمن این که این درخواست را رد کرد، اکیدا گفت که هیچ مذاکره‌‌ای با تروریستانی که به قوانین و قانون اساسی ما احترام نمی‌‌گذارند، صورت نخواهد گرفت.