رییس مجلس نمایندگان در واکنش به بازگشت سه عضو برجسته گروه طالبان به زندان بگرام می‌گوید که طالبان در مورد جنگ و صلح، صلاحیت ندارد. رییس مجلس نمایندگان می گوید که برهم خوردن تبادله سه عضو شبکه حقانی با دو استاد آمریکایی ثابت کرد که طالبان بی اراده و بدقول استند. رییس جمهور غنی روز […]

رییس مجلس نمایندگان در واکنش به بازگشت سه عضو برجسته گروه طالبان به زندان بگرام می‌گوید که طالبان در مورد جنگ و صلح، صلاحیت ندارد. رییس مجلس نمایندگان می گوید که برهم خوردن تبادله سه عضو شبکه حقانی با دو استاد آمریکایی ثابت کرد که طالبان بی اراده و بدقول استند.

رییس جمهور غنی روز سه شنبه از آزادی مشروط انس حقانی، حاجی مالی خان و حافظ رشید عمری خبر داده بود. منابع گروه طالبان به خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتد پرس گفته اند که انس حقانی، برادر رهبر شبکه حقانی و دو عضو برجسته دیگر طالبان دوباره به زندان بگرام منتقل شده اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است این زندانیان که قرار بود با دو گروگان آمریکایی و استرالیایی تبادله شوند، به محل تعیین شده برای تبادله آورده نشدند.

او گفته است که دلیل صورت نگرفتن این تبادله برای طالبان روشن نیست و افزوده که دو استاد دانشگاه آمریکایی هنوز در اسارت این گروه بسر می‌برند.

میر رحمان رحمانی رییس مجلس نمایندگان در نشست روز شنبه این مجلس در ارتباط به بازگشت سه عضو برجسته طالبان از قطر به بگرام گفت که، برهم خورد تبادله سه عضو شبکه حقانی با دو استاد آمریکایی ثابت کرد که طالبان بی اراده و بدقول استند. رییس مجلس نمایندگان تاکید می کند که هرچند حکومت افغانستان تاکنون در این مورد چیزی نگفته؛ اما بازگرداندن انس حقانی، مالی‌خان و عبدالرشید به زندان بگرام نشان می‌دهد که طالبان فاقد صلاحیت در مورد صلح و جنگ‌ است.

گزارش ها می رسانند که معامله تبادله سه عضو شبکه حقانی با دو استاد آمریکایی برهم خورده است. رولا غنی خانم رییس جمهورغنی در واشنگتن گفت که او دقیقا نمی داند چرا معامله تبادله سه عضو ارشد گروه طالبان و دو استادان دانشگاه آمریکایی انجام نشده است.

با گذشت سه روز از اعلام این خبر، هنوز تبادله اسرا با زندانیان طالبان صورت نگرفته و مقام های حکومت افغانستان و آمریکا تاکنون به شکل رسمی در این مورد ابراز نظری نکرده اند.