در هفته‌های پسین، شاهد بازداشت برخی از خبرنگاران و مسدود کردن شماری از رسانه‌های محلی از سوی استخبارات حکومت سرپرست در کشور بودیم و این اقدام‌ها، واکنش‌های را نیز در پی داشت. اینک مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که سیف‌الله رضایی و مجتبی قاسمی، دو گزارشگر رادیو نسیم پس از ۱۰ روز به قید ضمانت آزاد […]

در هفته‌های پسین، شاهد بازداشت برخی از خبرنگاران و مسدود کردن شماری از رسانه‌های محلی از سوی استخبارات حکومت سرپرست در کشور بودیم و این اقدام‌ها، واکنش‌های را نیز در پی داشت.

اینک مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که سیف‌الله رضایی و مجتبی قاسمی، دو گزارشگر رادیو نسیم پس از ۱۰ روز به قید ضمانت آزاد شده اند؛ اما سلطان علی جوادی، مدیرمسوول این رسانه محلی همچنان در بند استخبارات در ولایت دایکندی به‌سر می‌برد. این نهاد با نشر بیانیه‌ای خواستار آزادی بی‌قیدوشرط مدیرمسوول این رسانه و بازگشایی دفتر آن شده‌است. مرکز خبرنگاران افغانستان نوشته است که حکومت سرپرست تاکنون به‌گونه رسمی دلیل تداوم بازداشت مدیرمسوول رادیو نسیم و توقف فعالیت این رسانه محلی را اعلام نکرده و تاکید کرده که تداوم بازداشت مدیرمسوول رادیو نسیم و توقف فعالیت آن خلاف قانون رسانه‌های همگانی کشور است.

درعین زمان، سازمان گزارشگران بی‌مرز با نشر اعلامیه‌ای از رهایی مرتضی بهبودی، خبرنگار افغانستانی-فرانسوی پس از ۲۸۴ روز خبر داده‌است. این نهاد آزادی مرتضی بهبودی را پایان یک آزمون دردناک برای اثبات بیگناهی و یک منبع دایمی برای نگرانی توصیف کرده‌است؛ اما، تاهنگام نشر این گزارش، مقام‌های حکومت سرپرست در مورد رهایی آقای بهبودی ابراز نظر نکرده‌اند. با این حال، مسوول نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان از رهایی مرتضی بهبودی استقبال می‌کند و برای رهایی برخی از خبرنگاران در بند، تاکید می‌ورزد. درهمین‌حال، برخی از خبرنگاران بار دیگر از حکومت سرپرست می‌خواهند که به موضوعات مربوط به خبرنگاران از دریچه کمیسیون تخطی‌های رسانه‌ای رسیدگی شود.

گفتنی‌است که بربنیاد گزارش‌ها، در هنگام سقوط نظام پیشین، شمار زیادی از تجهیزات رسانه‌های خصوصی رادیو دایکندی، رادیو آفتاب و تلویزیون سبزها در ولایت دایکندی به تاراج برده شده و در حال‌حاضر و پس از مسدودشدن رادیو نسیم در این ولایت، تنها یک رادیوی محلی با وضعیت دشوار به‌ویژه اقتصادی فعالیت دارد. این مهم در حالی‌است که در هفته‌های پسین بازداشت‌های خبرنگاران در کشور به‌گونه‌ای چشم‌گیر افزایش یافته است.

 

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv