روسیه راهبرد جدید جنگی آمریکا در قبال افغانستان را تاسف‌ بار خوانده و گفته است که طرح اعلام ‌شده توسط دونالد ترامپ “خط‌ مشی بیهوده” است. در ادامه واکنش ها نسبت به اعلام راهبرد جنگی جدید آمریکا در قبال افغانستان، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه این راهبرد را تأسف بار خوانده است. مسکو که […]

روسیه راهبرد جدید جنگی آمریکا در قبال افغانستان را تاسف‌ بار خوانده و گفته است که طرح اعلام ‌شده توسط دونالد ترامپ “خط‌ مشی بیهوده” است.

در ادامه واکنش ها نسبت به اعلام راهبرد جنگی جدید آمریکا در قبال افغانستان، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه این راهبرد را تأسف بار خوانده است. مسکو که بار ها از سیاست آمریکا در راستای مبارزه علیه تروریزم در افغانستان انتقاد کرده است، به این باور است که راهبرد جدید آمریکا نیز در این راستان موثر نخواهد بود.

وزیر خارجه روسیه گفته است: تمرکز اصلی راهبرد اعلام شده از سوی واشنگتن اقداماتی با روش‌ های تحمیل و زور است، ما مطمین استیم که این یک روش بیهوده است. واشنگتن تاکید دارد که برای رسیدن به صلح از نیرو استفاده شود. ما باور داریم که این راهبرد به بن بست می انجامد.”

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که روسیه طالبان را تجهیز می ‌کند و این زیر پاکردن آشکار اصول بین المللی است. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در واکنش به این اظهارات آقای تیلرسون گفته است که مسکو بارها متهم به تجهیز طالبان شده است؛ اما هیچ مدرکی در این زمینه تا هنوز ارایه نشده است.

آقای لاوروف همچنین تاکید کرده است که روسیه تنها درباره دو موضوع با طالبان تماس می ‌گیرد، یکی مصوونیت اتباع روسیه در افغانستان و دیگر تشویق آنان به گفتگوهای صلح با دولت افغانستان.

با این حال، کاخ سفید تأکید کرده است که نهایت راهبرد جدید آمریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، رسیدن به مصالحه بین حکومت افغانستان و طالبان است. سارا سندرز سخنگوی قصر سفید گفته است: “آنچه به شما گفته می توانم این است که هدف نهایی رسیدن به یک توافق بین حکومت افغانستان و طالبان است که منافع ما و زندگی آمریکایی ها را حفظ کند. همین نقطه تمرکز ماست.”

به گفته سخنگوی کاخ سفید، در راهبرد جدید، جدول زمانی برای حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان تعیین نشده است و بیشتر بر بهبود وضعیت در این کشور تمرکز دارد.