رییس استخبارات روسیه از حضور افراد وابسته به گروه تروریستی داعش در افغانستان نگرانی کرده است. دراین اواخر شمال کشور به شدت ناامن شده است. حضور گروه های تروریسی به ویژه گروه داعش در شمال روسیه را نگران کرده است. به همین دلیل رییس استخبارات قوای مسلح روسیه گفته است که رهبران گروه تروریستی داعش […]

رییس استخبارات روسیه از حضور افراد وابسته به گروه تروریستی داعش در افغانستان نگرانی کرده است. دراین اواخر شمال کشور به شدت ناامن شده است. حضور گروه های تروریسی به ویژه گروه داعش در شمال روسیه را نگران کرده است.

به همین دلیل رییس استخبارات قوای مسلح روسیه گفته است که رهبران گروه تروریستی داعش سرگرم جلب و جذب جنگجویان دهشت افگن در شمال افغانستان اند. جنرال ایگور سرگون گفته است که تمایل جهت همبستگی با گروه داعش در افغانستان به ویژه شمال این کشور به طور فزاینده ی دیده می شود و این حالت یک عنصر تاثیر گذار در وضعیت امنیتی کشورهای آسیای میانه می باشد.

آقای سرگون تاکید کرده است که جنگجویان تندرو در افغانستان از آغاز سال جاری تاکنون در ۲۱۰۰ حمله چهار هزار عسکر و افسر نیرو های امنیتی و بیش از ۲۵۰۰ غیر نظامی را کشته اند.

این درحالیست که روسیه از حدود یک هفته به این سو حملات هوایی را عملاً در سوریه انجام داده و گفته است که هدف این حملات مواضع گروه داعش است.

پیش ازین امام علی رحمان رییس جمهور تاجکستان نیز از بدتر شدن اوضاع در افغانستان سخن زده است. آقای رحمان گفته است که از وضیعت امنیتی در سرحدات کشورش با افغانستان نگرانی جدی دارد.

همچنان ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در ملاقات با همتای تاجیک اش گفته است که باید در رابطه به وضعیت منطقه که منبع نگرانی جدی آنان است، بحث کنند. اما این اظهارات در حالی مطرح می شود که یک عضو مجلس سنای روسیه به تازه گی گفته است که افغانستان به کمک تخنیکی و نظامی روسیه نیاز دارد تا بتواند با تروریزم به شکل درست مبارزه کند.

ایگور موروزوف عضو مجلس سنای روسیه گفته است که اگر اردوی افغانستان چرخ بال ها و سایر مهمات مناسب جنگی می داشت، شورشیان نمی توانستند در کندز پیروز شوند.

این درحالیست که مقامات امنیتی کشور حضور روبه افزایش داعش را در برخی نقاط تایید کرده اند. آنها گفته اند که برخی مناطق کشور با تهدید گروه داعش روبرو هستند.