بر بنیاد توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی، لویه جرگه قانون اساس فراخوانده خواهد شد و در صورت توافق مردم، ریاست اجرایی به صدارت اجرایی تبدیل خواهد شد. اما با گذشت بیش از دو سال از عمر حکومت وحدت ملی، تاکنون گام های عملی در راستای برگزاری لویه جرگه قانون اساسی برای تغییر نظام سیاسی […]

بر بنیاد توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی، لویه جرگه قانون اساس فراخوانده خواهد شد و در صورت توافق مردم، ریاست اجرایی به صدارت اجرایی تبدیل خواهد شد. اما با گذشت بیش از دو سال از عمر حکومت وحدت ملی، تاکنون گام های عملی در راستای برگزاری لویه جرگه قانون اساسی برای تغییر نظام سیاسی برداشته نشده است. ریاست اجرایی برتغییر نظام متمرکز کنونی تاکید می کند. جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست می گوید که حکومت متمرکز باید تغییر کند و صلاحیت‌های بیشتر به والی‌ها و اداره‌های محلی داده شود. آقای فیصل می افزاید که موضع سیاست ‌مداران و رهبران کشور در خصوص تغییر نظام واضح است، اما تصمیم‌گیرنده اصلی در خصوص تغییر نظام ریاستی کنونی به نظام پارلمانی، شهروندان کشور استند.

معاون سخنگوی ریاست اجرایی، افزایش صلاحیت برای والیان را به نفع کشور و مردم می داند و متمرکز بودن قدرت و صلاحیت بیش از حد در مرکز را یکی از علت های اصلی مشکلات در سطح ولایات عنوان می کند.