ریاست اجرایی می گوید که نباید شفافیت در انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی، قربانی شتابزدگی در برگزاری انتخابات شود. بر اساس قانون اساسی باید اکنون نمایندگان تازه برای مجلس نمایندگان برگزیده می شدند؛ اما از بهر اصلاح نظام انتخاباتی و نبود بودجه کافی برای برگزاری انتخابات، ریاست جمهوری زمان کاری مجلس نمایندگان را تمدید […]

ریاست اجرایی می گوید که نباید شفافیت در انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی، قربانی شتابزدگی در برگزاری انتخابات شود.

بر اساس قانون اساسی باید اکنون نمایندگان تازه برای مجلس نمایندگان برگزیده می شدند؛ اما از بهر اصلاح نظام انتخاباتی و نبود بودجه کافی برای برگزاری انتخابات، ریاست جمهوری زمان کاری مجلس نمایندگان را تمدید کرده است. قرار است انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی هم زمان برگزار شود. اما هنوز مشخص نیست که چه زمانی این دو رشته انتخابات برگزار خواهد شد. مجب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرایی می گوید که نباید شفافیت در انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی، قربانی شتابزدگی در برگزاری انتخابات شود.

با گزینش اعضای مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی زمینه برای برگزار لوی جرگه تعدیل قانون اساسی فراهم می شود. بر اساس توافقنامه تشکیل حکومت وحد ملی، در این لوی جرگه نظام سیاسی نیمه ریاست کنونی به نظام صدارتی تغییر خواهد کرد. با آن که شماری از حلقات تلاش دارند تا قدرت در کابل متمرکز بماند؛ اما سخنگوی ریاست اجرایی بر غیرمتمرکز کردن قدرت تأکید می کند.

در صورتی که در لوی جرگه قانون اساسی نظام نیمه ریاست کنونی به نظام پارلمانی تغییر کند، پست ریاست اجرایی به نخست وزیری مبدل می شود. به این ترتیب نخست وزیر بیشتر کارهای اجرایی دولت را انجام خواهد داد.