وضعیت زنان در افغانستان پس از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، به طور بی‌پیشنه‌ای به بزرگ‌ترین سوژه‌های جهان مبدل شده است. جامعه‌ی جهانی نیز یکی از پیش شرط‌های خود به منظور به‌رسمیت شناخته شدن حکومت سرپرست امارت اسلامی را تامین حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان عنوان کرده است. رینا امیری نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت […]

وضعیت زنان در افغانستان پس از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، به طور بی‌پیشنه‌ای به بزرگ‌ترین سوژه‌های جهان مبدل شده است.

جامعه‌ی جهانی نیز یکی از پیش شرط‌های خود به منظور به‌رسمیت شناخته شدن حکومت سرپرست امارت اسلامی را تامین حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان عنوان کرده است. رینا امیری نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا در مورد زنان افغانستان و حقوق‌بشر بار دیگر می‌‌گوید که شاهد ایستادگی زنان و دختران افغانستان و عزم آنان در مبارزه برای حقوق شان و به عقب برنگشتن بوده است. وی افزوده که امارت اسلامی باید به حقوق اساسی همه شهروندان افغانستان به ویژه زنان و دختران، افراد آسیب‌پذیر و اقلیت‌ها احترام بگذارند و برای بدست آوردن مشروعیت داخلی و جهانی باید حقوق زنان را تامین، حفاظت و رشد دهند. در همین حال شماری از فعالان حقوق زن تاکید دارند که امارت اسلامی باید به منظور به‌رسیمت شناخته شدن به حقوق زنان کشور احترام بگذارند.
خانم امیری از جامعه‌ی جهانی تقاضا کرد که هنگام مذاکره با امارت اسلامی خواستار حضور زنان در میز مذاکره شوند و از سازمان‌های که در افغانستان کار می‌کنند خواست تا زنان را در سطح رهبری بگنجانند. وی هم‌چنان از امارت اسلامی خواست که با زنان افغانستانی در داخل افغانستان نیز ملاقات کنند. این در حالی‌است که امارت اسلامی همواره تاکید می‌کند که به حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلامی متعهد است.