رییس جمهورغنی در رأس یک هیأت پس از چاشت امروز به هدف شرکت در نشست تاشکند عازم ازبیکستان شده است. این نشست با محوریت صلح افغانستان برگزار می شود. نشست تاشکند برای دو روز برگزار می شود و روز دوشنبه کار مقدماتی این نشست آغاز شده است. در نشست تاشکند برعلاوه نمایندگان آمریکا، چین، روسیه، […]

رییس جمهورغنی در رأس یک هیأت پس از چاشت امروز به هدف شرکت در نشست تاشکند عازم ازبیکستان شده است. این نشست با محوریت صلح افغانستان برگزار می شود.

نشست تاشکند برای دو روز برگزار می شود و روز دوشنبه کار مقدماتی این نشست آغاز شده است. در نشست تاشکند برعلاوه نمایندگان آمریکا، چین، روسیه، ایران و پاکستان، نمایندگان بیست کشور و سازمان‌های بین‌ المللی شرکت کرده اند. به نظر می رسد که در این نشست نماینده گروه طالبان حضور ندارد.

داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت اظهار امیداواری می کند که نشست تاشکند به تحکیم صلح و گسترش همکاری ‌های منطقه ای کمک کند.

شورای عالی صلح افغانستان انتظار دارد که شرکت کنندگان این نشست، از برنامه صلح رییس حکومت که در نشست دوم روند کابل ارایه شد، حمایت کنند. در دومین نشست روند کابل، حکومت طرحی به هدف آغاز گفتگوهای صلح با طالبان ارایه کرد. براساس این طرح، حکومت آماده شده است که در صورت نتیجه دادن گفتگوهای صلح، طالبان به عنوان یک حزب سیاسی فعالیت کند.

وزارت خارجه آمریکا گفته ‌است که در نشست تاشکند روی تقویت صلح و ثبات در افغانستان بحث و گفتگو می ‌شود و جهانیان یک بار دیگر از تلاش‌ های جاری برای آشتی سیاسی در افغانستان حمایت خود را اعلام خواهند کرد.

از سویی دیگر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که از روند صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت می‌ کند و سهم‌ گیری کشورهای آسیای میانه در این راستا مهم است.