هفتم جون مصادف با روزجهانی مصوونیت غذایی است. این روز امسال درحالی بزرگ‌داشت می‌شود که تقریبا نصف نفوس افغانستان مواد خوراکی کافی ندارند. سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود گفته است که نصف نفوس افغانستان به مواد غذایی اساسی دست‌رسی ندارند. سازمان صحی جهان نیز هرسال این روز را به خاطر بزرگ‌داشت می‌کند تا […]

هفتم جون مصادف با روزجهانی مصوونیت غذایی است. این روز امسال درحالی بزرگ‌داشت می‌شود که تقریبا نصف نفوس افغانستان مواد خوراکی کافی ندارند.

سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود گفته است که نصف نفوس افغانستان به مواد غذایی اساسی دست‌رسی ندارند. سازمان صحی جهان نیز هرسال این روز را به خاطر بزرگ‌داشت می‌کند تا زیان‌های ناشی از غذا تشخیص و راه‌های حل جستجو شود و وضعیت صحی انسان‌ها بهبود یابد. با برگشت دوباره‌ی امارت اسلامی به قدرت کمک‌های جامعه‌ی جهانی با افغانستان نیز تا حد زیادی کاهش یافته است. ملل متحد امسال برای رسانیدن کمک‌های بشری به مردم در افغانستان خواستار سه میلیارد دالر شده است. درهمین حال، رییس هیات کمیته‌ای بین‌‌المللی صلیب سرخ در افغانستان با اشاره به بحران انسانی جاری در این کشور تصریح کرده است که مهار این بحران بدون بسیج کامل جامعه‌ی جهانی ممکن نیست. ایلوی فیلیون گفته که همه روزه مردم زیادی را در کابل می‌‌بیند که برای به دست آوردن پول جهت تهیه غذا وسایل خانه خود را می‌‌فروشند. براساس آمار سازمان ملل در حال حاضر حدود ۲۳ میلیون شهروند افغانستان گرسنگی حاد را تجربه می‌کنند و ۹۵ درصد مردم این کشور غذای کافی برای خوردن ندارند. این سازمان هم‌چنین گفته است که ۱۰ میلیون کودک افغانستان برای زنده ماندن به کمک‌‌های فوری نیاز دارند. این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان از کشورهای کمک کننده خواست تا پیش از فرارسیدن زمستان سه میلیارد دالر به افغانستان کمک کنند. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان تاکید کرده که دهه‌‌ها درگیری، شرایط اقتصادی و افزایش قیمت مواد غذایی سبب سوء تغذیه میلیون‌ها خانواده در افغانستان شده است. بحران انسانی افغانستان درحالی از مردم این کشور قربانی می‌‌گیرد که دارایی‌های این کشور توسط امریکا توقیف شده است و درخواست‌های بین‌‌المللی برای آزاد سازی این پول‌ها برای نجات جان مردم افغانستان تاکنون بی‌‌نتیجه بوده است.