سازمان عفو بین الملل تأکید کرده است که رهایی زنان زندانی در افغانستان باید در اولویت قرار بگیرد. این سازمان با بیشتر شدن شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور گفته است که تاکنون هیچ گامی به هدف رهایی زنان زندانی در افغانستان برداشته نشده است. این سازمان می گوید که ویروس کرونا، زنان زندانی […]

سازمان عفو بین الملل تأکید کرده است که رهایی زنان زندانی در افغانستان باید در اولویت قرار بگیرد. این سازمان با بیشتر شدن شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور گفته است که تاکنون هیچ گامی به هدف رهایی زنان زندانی در افغانستان برداشته نشده است. این سازمان می گوید که ویروس کرونا، زنان زندانی و کودکان آنان را تهدید می کند. بااین حال، اداره تنظم زندان ها می گوید که ظرف روزهای اخیر سه هزار زندانی رها شده اند و بیش از نود تن از زنان زندانی نیز در این میان شامل بودند.

همزمان با گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور سازمان عفو بین ‌الملل تأکید کرده است که باید آزادی زنان زندانی در افغانستان در اولویت‌ قرار بگیرد. پیش از این گفته شده بود که حدود ده هزار زندانی از زندان های کشور به علت شیوع ویروس کرونا آزاد خواهند شد.

سازمان عفو بین الملل با انتقاد از رها نشدن زندانیان گفته است که با گذشت چندین روز تاکنون برای رهایی زنان زندانی در افغانستان اقدامی صورت نگرفته است. سازمان عفو بین‌الملل با نشر اعلامیه ‌ای هشدار داده است که گسترش ویروس کرونا در افغانستان زندانیان زن و کودکان آنان که در زندان ‌ها به سر می ‌برند را در معرض خطر قرار داده است.

براج پاتنیک، مسوول بخش جنوب آسیایی این سازمان اقدامات حکومت را برای مبارزه با ویروس کرونا، ناکافی عنوان کرده و تاکید کرده است که زندانی‌ های زن در افغانستان باید از بند رها و به جاه‌ های مصوون انتقال یابند.

در اعلامیه عفو بین الملل آمده که با توجه به افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان، زندانیانی که در محل ‌های شلوغ نگهداری می ‌شوند در معرض خطر قرار دارند. این نهاد افزوده که در اغلب سلول‌ های زندان، نزدیک به پنج تن نگهداری می‌ شوند و آنان به خدمات بهداشتی و مواد ضد عفونی دسترسی ندارند.

با این حال، اداره تنظیم زندان ‌ها می ‌گوید که در روزهای اخیر بیش از سه هزار زندانی که نزدیک به نود زن نیز در میان آنان بوده رها شده و این روند ادامه دارد. وحید الله زاهد، سخنگوی اداره تنظیم زندان ‌ها گفته که در مراحل بعدی شمار بیشتر زندانیان زن آزاد خواهند شد.

پیش از این فرید حمیدی، دادستان کل گفته بود که این زندانیان شامل زنان، کودکان و زندانیان دارای بیماری صعب العلاج و افراد مسن می‌ شود. به گفته آقای حمیدی کسانی که مرتکب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی شده‌ اند شامل عفو نمی ‌شوند.