سازمان ملل متحد از افزایش چهار درصدی تلفات غیر نظامیان در کشور خبر می دهد. تدامیچی یا ماموتو فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید که در شش ماه نخست سال روان میلادی بیش از یک هزار غیر نظامی کشته شده اند. سازمان ملل متحد گزارش تازه خود در باره تلفات غیر نظامیان […]

سازمان ملل متحد از افزایش چهار درصدی تلفات غیر نظامیان در کشور خبر می دهد. تدامیچی یا ماموتو فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید که در شش ماه نخست سال روان میلادی بیش از یک هزار غیر نظامی کشته شده اند.

سازمان ملل متحد گزارش تازه خود در باره تلفات غیر نظامیان در کشور را منتشر کرد. تدامیچی یا ماموتو فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید که در ۶ ماه نخست سال روان میلادی، ۵۱۶۶ غیر نظامی در این کشور کشته و زخمی شده اند. به گفته وی، از این میان ۱۶۰۱ تن کشته و بیش از ۳۵۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان تاکید می کند که عامل شصت درصد تلفات غیر نظامیان مخالفان مسلح دولت اند. سهم نظامیان کشور در تلفات غیر نظامیان، ۲۳ درصد گفته شده است و نیروهای خارجی هم یک درصد سهم دارند. درگیری های زمینی، انجام حملات انتحاری و کارگذاری ماین های کنار جاده ای، عامل اصل افزایش تلفات غیر نظامیان در کشور است.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانسان، از طرف‌های درگیر جنگ می خواهد که از هدف قرار دادن عمدی غیر نظامیان خود داری کنند.

در همین حال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی می گوید که هراس افگنان در میدان های نبرد از  غیر نظامیان به حیث سپر انسانی استفاده می کنند. وی می افزاید که برای جلوگیری از تلفات افراد غیر نظامی، شیوه ای نبرد با هراس افگنان تغییر کرده است و نیروهای ارتش ملی بیشتر از عملیات های شبانه برای سرکوب هراس افگنان استفاده می کنند.

در گزارش سازمان ملل متحد از نقش گروه تروریستی داعش در تلفات غیر نظامیان نیز پرده برداشته شده است. برپایه این گزارش، ۱۲۲ غیر نظامی در ۶ ماه نخست سال روان میلادی از سوی افراد وابسته به گروه تروریستی داعش شهید شده اند.