انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی۱۶ صفحه‌ای که به شورای امنیت سازمان ملل گفته است که افغانستان در حال حاضر با چندین بحران روبه‌رو شده‌است. وضعیت اضطراری بشری، کسر بزرگ اقتصادی، فروپاشی نظام بانکی و اقتصادی و نبود حکومت همه‌شمول در افغانستان به‌‌عنوان بحران‌‌های عمده در این گزارش گفته شده‌ است. انتونیو گوترش […]

انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی۱۶ صفحه‌ای که به شورای امنیت سازمان ملل گفته است که افغانستان در حال حاضر با چندین بحران روبه‌رو شده‌است.

وضعیت اضطراری بشری، کسر بزرگ اقتصادی، فروپاشی نظام بانکی و اقتصادی و نبود حکومت همه‌شمول در افغانستان به‌‌عنوان بحران‌‌های عمده در این گزارش گفته شده‌ است.

انتونیو گوترش گفته که در سال ۲۰۲۱  در افغانستان حدود ۱۸٫۵ میلیون تن به کمک‌های بشری نیاز داشتند، اما امسال شمار نیازمندان در داخل افغانستان به‌بیش از ۲۴ میلیون تن می‌‌رسد. آقای گوترش در اجلاس هفته‌ی گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد هم گفته بود که وضعیت در افغانستان به سوی نگرانی فزاینده روان است.

درهمین حال، وزارت مالیه‌ی امریکا اعلام کرده که بانک‌‌های بین‌المللی می‌توانند به مقاصد بشر دوستانه بدون ترس از نقض تعزیرات امریکا علیه امارت اسلامی، پول را به افغانستان انتقال بدهند. این وزارت با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که موسسات کمک رسانی نیز می‌توانند معاش آموزگاران و کارمندان صحی را که در سکتور عامه کار می‌کنند، پرداخت کنند. این وزارت اعلام کرده که با انتقال پول گروه‌های امدادی نیز مجازند بدون ترس از تحریم‌‌های که علیه امارت اسلامی وضع شده است، به آموزگاران و کارمندان صحی در موسسات دولتی پول پرداخت کنند. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که وزارت مالیه امریکا در مورد معافیت‌های تحریمی صادرشده در ماه‌‌های سپتامبر و دسامبر برای کارهای بشردوستانه در افغانستان، راهنمایی تازه ارایه کرده است.

این در حالی‌است که پیش از این سازمان ملل متحد هشدار داده است که بیش از نیمی از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان از گرسنه‌گی شدید رنج می‌برند و اقتصاد، آموزش و خدمات اجتماعی در این کشور در معرض فروپاشی قرار دارند.