این تصویر گوشه‌ای از داستان زندگی این روزهای باشندگان هرات، پس از زمین‌لرزه‌ای ۱۱ روز پیش و پس‌لرزه‌های پی‌هم آن است. ولایت هرات در حال‌حاضر بیشتر به شهری با انبوه از خیمه‌های کوچک بدل شده‌است. مردم از ترس زمین‌لرزه‌ای دیگر، شب‌ها به‌روی جادها و در فضای باز چادر زده‌اند. کمک‌های قابل توجهی از سوی […]

 

این تصویر گوشه‌ای از داستان زندگی این روزهای باشندگان هرات، پس از زمین‌لرزه‌ای ۱۱ روز پیش و پس‌لرزه‌های پی‌هم آن است. ولایت هرات در حال‌حاضر بیشتر به شهری با انبوه از خیمه‌های کوچک بدل شده‌است. مردم از ترس زمین‌لرزه‌ای دیگر، شب‌ها به‌روی جادها و در فضای باز چادر زده‌اند. کمک‌های قابل توجهی از سوی کشورها، نهادهای بین‌المللی و نیز امدادهای مردمی به‌زلزله‌زدگان هرات سرازیر شد، اما ظاهرا به حجم خسارات که این رویداد به‌جا گذاشته بسنده نیست. حالا، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید که برای حمایت از ۱۱۴ هزار زلزله‌زده در ولایت هرات به‌دست‌کم ۹۳ میلیون دالر نیاز است. اوچا می‌گوید که این حمایت بر ارایه کمک‌های فوری و بلند مدت به خانواده‌های آسیب دیده متمرکز خواهد بود: “زمین‌لرزه‌های قوی در ولایت هرات بر بیش از ۱.۶ میلیون نفر اثر گذاشته که از این حدود ۱۱۴ هزار نفر نیازمند کمک های بشردوستانه اند. کمک‌های فوری برای رفع نیازهای مهم زلزله‌زدگان در طول زمستان ضروری است. این نیازها شامل سرپناه موقت، لباس‌های زمستانی، پتوهای گرم و مواد سوختی است”.

به گفته‌ای اوچا، ۲۸۹ روستا در پی این زلزله آسیب دیده و تنها در در ولسوالی زنده جان بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ خانه ویرانه شده‌است. با این حال، شماری از آگاهان اقتصادی از پراگندگی در روند کمک‌رسانی به‌زلزله‌زدگان را نگران‌کننده می‌خوانند. این قلعه اَرگ هرات مشهور به قلعه اختیارالدین بنایی تاریخی در شهر هرات با قدمت هزاران سال و به‌جا مانده از روزگاران اسکندر مقدونی است که در پی زلزله‌های هرات آسیب‌دیده است.

۱۱ روز پیش، زندگی به‌گونه‌ای عادی در این روستاها جریان داشت و زیر همین سقف‌های گلی کانون خانوده‌ها گرم بود؛ ناگهان اما زمین‌لرزه‌ای مرگ‌بار این روستاها را به‌گور دسته‌جمعی باشندگان آن بدل کرد.

 

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv