مارتین گریفیتس معاون دبیر کابل سازمان ملل امروز 〈سه‌شنبه، ۲۶ دلو〉 در تویترش گفته که دارایی‌های افغانستان باید برای کمک بشری به مردم افغانستان آزاد شوند. به گفته او، افغانستان با وضعیت بحرانی انسانی مواجه است. او گفته که این مسوولیت جامعه‌ی جهانی است تا خود را از فروپاشی اقتصادی افغانستان مطمین سازد و از […]

مارتین گریفیتس معاون دبیر کابل سازمان ملل امروز 〈سه‌شنبه، ۲۶ دلو〉 در تویترش گفته که دارایی‌های افغانستان باید برای کمک بشری به مردم افغانستان آزاد شوند.

به گفته او، افغانستان با وضعیت بحرانی انسانی مواجه است. او گفته که این مسوولیت جامعه‌ی جهانی است تا خود را از فروپاشی اقتصادی افغانستان مطمین سازد و از دارایی این کشور برای جلوگیری از فقر کار گرفته شود. گفتنی‌است که جوبایدن رییس‌جمهور امریکا به روز جمعه فرمان آزادسازی ۷ میلیارد دالر از ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را امضا کرد. بر بنیاد این فرمان ۳٫۵ میلیارد دالر این پول به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتمبر داده می‌‌شود و ۳٫۵ میلیارد دیگر آن صرف کمک‌های بشردوستانه در افغانستان خواهد شد. اما؛ این اقدام بایدن با موج گسترده‌ای از انتقادات ملی و بین‌‌المللی مواجه شده است. دیدبان حقوق‌بشر نیز نسبت به اختصاص پول افغانستان به قربانیان ۱۱ سپتمبر اعتراض کرده و گفته که بایدن در پی تصاحب دارایی‌های مردم افغانستان است. دیدبان حقوق‌بشر هشدار داده که در صورت تطبیق تصمیم دولت بایدن در مورد ذخایر افغانستان، یک سابقه مشکل‌ساز ایجاد خواهد شد.