امروز هشتم مارچ مصادف به روز جهان زن است. دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل در بیانیه به مناسبت این روز، خواستار سهیم کردن زنان در روند گفتگوهای صلح شده است. همزمان با هشتم مارچ روز جهانی زن، دفتر هیأت معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما گفته است حضور زنان […]

امروز هشتم مارچ مصادف به روز جهان زن است. دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل در بیانیه به مناسبت این روز، خواستار سهیم کردن زنان در روند گفتگوهای صلح شده است.

همزمان با هشتم مارچ روز جهانی زن، دفتر هیأت معاونت سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما گفته است حضور زنان در گفتگوهای صلح به نفع مردم افغانستان است.

یوناما، در بیانیه ای به نقل از تدامیچی یاماموتو فرستاده ویژه سازمان ملل متحد گفته است با آن‌ که حکومت افغانستان توجه بیشتر بر یک روند صلح پایدار تمرکز کرده است؛ اما مردم افغانستان نگران از دست دادن دستاوردهای خود استند.

تدامیچی یاماموتو افزوده است: “طوری که ما روز جهانی زن را گرمیداشت می کنیم، اجازه دهید بگویم چنانچه افغانستان بخواهد به سوی صلح پایدار پیش برود، نمیتوان زنان را عقب گذاشت، حضور فعال و مؤثر زنان در میزهای تصمیم گیری صلح یک گام اساسی و کلیدی در راستای ایجاد قوانین و سیاست پاسخگوی جنسیتی است.”

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان، از پیشرفت‌ ها در بخش برابری‌ جنسیتی و توانمندسازی زنان استقبال کرده؛ اما تاکید کرده که هنوز هم کارهای زیادی در این بخش باقی مانده که باید، انجام شود. یوناما، دسترسی زنان به خدمات عامه به ویژه در بخش های آموزش و پرورش، صحت و تحقق عدالت را حیاتی خوانده است.

دفتر هیأت معاونت سیاسی سازمان ملل، در حالی بر حضور زنان افغان در گفتگوهای صلح تاکید می‌کند که پیش از این برخی زنان افغان از نقش اندک شان در گفتگوهای احتمالی صلح انتقاد کرده و از حکومت خواسته اند که آنان به عقب بر نمی‌ گردند و باید دستاوردهای نزدیک به دو دهه گذشته حفظ شود.