دفتر هماهنگی امور کمک ‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش هفته وار خود گفته است که میزان بیجاشدگان جنگ در جریان یازده ماه سال روان میلادی از مرز سه صد هزار تن گذشته است. دفتر هماهنگی امور کمک‌ های بشری سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود گفته است که میزان […]

دفتر هماهنگی امور کمک ‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش هفته وار خود گفته است که میزان بیجاشدگان جنگ در جریان یازده ماه سال روان میلادی از مرز سه صد هزار تن گذشته است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌ های بشری سازمان ملل متحد در تازه ترین گزارش خود گفته است که میزان بیجاشدگان جنگ در جریان یازده ماه سال روان میلادی از مرز سه صد هزار تن گذشته است.

بر بنیاد این گزارش، از اول ماه جنوری تا پایان امسال جنگ و ناامنی، سه صد و شش هزار و دوصد خانواده را در نقاط مختلف افغانستان آواره کرده است؛ اما این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود سی و هفت درصد کاهش را نشان می‌دهد.

آمار سازمان ملل نشان می‌ دهد که در یازده ماه سال گذشته، حدود چهارصد و هشتاد و سه هزار افغانستانی به دلیل جنگ و ناامنی مجبور به ترک مناطق اصلی شان شده اند.

در این گزارش آمده است که افزون بر جنگ در افغانستان، خشکسالی نیز هزاران تن را از مناطق اصلی شان به ولایت های دیگر بیجا کرده که بیشتر بیجاشدگان به ولایت های هرات، ننگرها، کندز، غزنی، هلمند و بامیان آواره شده اند.

این گزارش همچنان از عادی‌ شدن وضعیت ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی خبر داده و گفته که روند برگشت بیجاشدگان این دو ولسوالی نیز آغاز شده است. پیش از این سازمان ملل متحد گزارش داده بود که ناامنی‌ های اخیر، هفتاد در صد باشندگان مالستان و جاغوری را آواره کرده است است.

در بخش دیگری این گزارش آمده است که در یازده ماه گذشته سال روان میلادی، هفتصد و شصت و هشت هزار مهاجر افغانستانی از ایران به کشورشان برگشته اند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان دلیل اخراج افغانستانی ‌ها را از ایران، نداشتن سند قانونی اقامت بیان کرده است. معاون سخنگوی این وزارت گفته است که ایران به مهاجرانی فاقد مدرک اجازه اقامت در آن کشور را نمی‌دهد. بر اساس آمار وزارت مهاجرین و عودت‌ کنندگان، در حال حاضر بیش از سه میلیون شهروند کشور در ایران و پاکستان به سر می ‌برند.