شماری از مقام های حکومتی در نشست سفیران جوان افغانستان و پاکستان، بر حل مشکلات میان کابل و آسلام اباد از راه گفتگو تاکید کردند. “میدیوتیک افغانستان” که یک نهاد غیر دولتی است زمنیه این نشست را فراهم کرده تا سفیران جوان افغانستان و پاکستان گردهم آیند و پیشنهادهای خود را به هدف بهبود روابط […]

شماری از مقام های حکومتی در نشست سفیران جوان افغانستان و پاکستان، بر حل مشکلات میان کابل و آسلام اباد از راه گفتگو تاکید کردند.

“میدیوتیک افغانستان” که یک نهاد غیر دولتی است زمنیه این نشست را فراهم کرده تا سفیران جوان افغانستان و پاکستان گردهم آیند و پیشنهادهای خود را به هدف بهبود روابط کابل و اسلام آباد به حکومت های دوطرف شریک کنند. درحال حاضر روابط میان افغانستان و پاکستان در وضعیت خوبی قرار ندارد. حکومت افغانستان در نشست های داخلی و بین المللی پاکستان را متهم به حمایت از تروریستانی می کند که امنیت افغانستان را به خطر روبه رو کرده اند. فاضل سانچارکی معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید که مشکلات میان کابل و اسلام آباد باید از راه گفتگو حل شود. آقای سانچارکی شهروندان افغانستان و پاکستان را باهم برادر می خواند و می افزاید که هردو کشور از زیاده خواهی بگذرند و یک دیگر را به عنوان سرزمین های مستقل بشناسند. این مقام وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنان می گوید که یک گروه کوچک استفاده جو در حکومت پاکستان به اراده مردم این کشور بازی می کند.

درهمین حال، جاوید احمد سفیر جوان پاکستانی بر بهبود روابط میان دو کشور تاکید می کند. آقای احمد می گوید: “امیدوارم در آینده بتوانیم نقش میانجی را به هدف بهبود روابط پاکستان و افغانستان بازی کنیم. می خواهم بگویم که تروریزم، افراط گرایی، بیکاری و فقر از مشکلات عمده در افغانستان و پاکستان است. این مشکلات به تنهایی حل شدنی نیست تا با هم همکاری نکنیم. ما هزاران تن را در پاکستان از دست داده ایم و مردم افغانستان میلیون تن را در جنگ از دست داده اند و این جنگ از سه نسل افغانستان قربانی گرفته است.”

این در حالیست که رییس جمهوری آمریکا هنگام اعلام راهبرد تازه کشورش در قبال افغانستان پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم کرد و خواهان مبارزه جدی این کشور در برابر تروریستان شد. در تازه ترین مورد روز گذشته دونالد ترامپ یکبار دیگر از پاکستان خواست که در برابر لانه های امن هراس افگنی در داخل خاکش اقدام جدی کند.