دولت افغانستان از بهر برنامه سفر اعضای تحریم‌ شده گروه طالبان به پاکستان، رسما به سازمان ملل متحد شکایت کرده است. در نامه دولت افغانستان آمده که اجازه دادن به طالبان برای سفر به اسلام آباد و دیدار با مقام های پاکستانی، به معنای به رسمیت شناختن این گروه‌ است. با این حال، قرار است […]

دولت افغانستان از بهر برنامه سفر اعضای تحریم‌ شده گروه طالبان به پاکستان، رسما به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

در نامه دولت افغانستان آمده که اجازه دادن به طالبان برای سفر به اسلام آباد و دیدار با مقام های پاکستانی، به معنای به رسمیت شناختن این گروه‌ است. با این حال، قرار است نمایندگان گروه طالبان با ولیعهد عربستان سعودی نیز در اسلام آباد دیدار کند.

همزمان با درج شکایت افغانستان از بهر سفر هیأت گروه طالبان در سازمان ملل متحد، دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان در نامه ‌ای به کمیته تحریم‌ های شورای امنیت گفته که پاکستان درباره قصد خود برای میزبانی از نمایندگان طالبان، با حکومت افغانستان مشورت نکرده است. قرار است این نشست روز دوشنبه در اسلام آباد برگزار شود. در نامه دولت افغانستان آمده که اجازه دادن به طالبان برای سفر به اسلام آباد و دیدار با مقام های پاکستانی، به معنای به رسمیت شناختن این گروه‌ است. پاکستان یکی از محدود کشورهایی بود که رژیم طالبان را در افغانستان به رسمیت شناخته بود.

پیش از این دولت افغانستان از شرکت طالبان در نشست دو روزه مسکو نیز به سازمان ملل شکایت کرده بود. شماری از اعضای دفتر قطر گروه طالبان در فهرست تعزیرات سازمان ملل متحد شامل استند. افراد و گروه هایی که شامل این فهرست باشد، نمی توانند آزادنه و بدون اجازه سازمان ملل سفر کنند.

گروه طالبان اعلام کرده است که اعضای هیأت این گروه در سفر به اسلام ‌آباد، با عمران خان، نخست وزیر پاکستان دیدار خواهد داشت. این نخستین بار است که گروه طالبان از دیدار نمایندگان‌ شان با یک رهبر یک کشور همسایه افغانستان خبر می ‌دهد.

سفر هیأت گروه طالبان همزمان شده با سفر ولیعهد عربستان سعودی به پاکستان. دو مقام ارشد دولت پاکستان گفته اند که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، احتمالا در جریان سفر خود به پاکستان، با نمایندگان گروه طالبان نیز دیدار خواهد کرد.

یک منبع دولتی پاکستان که نخواست نامش افشا شود، به خبرگزاری رویترز گفته با وجودی که این موضوع تا حالا کاملا محرمانه است، اما شواهد قوی وجود دارد که نمایندگان طالبان افغانستان، با شهزاده سلمان در جریان سفر شان به پاکستان، دیدار کنند.