به‌دنبال سقوط حکومت پیشین و روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی در کشور، دروازه‌ی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم به روی دختران دانش‌آموز مسدود شد. امارت اسلامی هم‌چنان بر کار، گشت‌و‌گذار و هم‌چنان پوشش زنان نیز محدودیت وضع کرد. در ادامه بسته ماندن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم در کشور، سفیران کشورهای غربی […]

به‌دنبال سقوط حکومت پیشین و روی کار آمدن حکومت امارت اسلامی در کشور، دروازه‌ی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم به روی دختران دانش‌آموز مسدود شد.

امارت اسلامی هم‌چنان بر کار، گشت‌و‌گذار و هم‌چنان پوشش زنان نیز محدودیت وضع کرد. در ادامه بسته ماندن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم در کشور، سفیران کشورهای غربی برای افغانستان در دوحه پایتخت قطر در مورد آموزش دختران با نمایندگان یونیسف و یونسکو دیدار کردند. در این نشست، سفیران کشورهای غربی برای افغانستان از ادمه‌ی بسته ماندن مکتب‌های دختران نگرانی کردند. آنان تاکید کردند که امارت اسلامی باید هر چه زودتر زمینه‌ی آموزش و کار زنان را فراهم کند. شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که ادامه بسته ماندن مکتب‌ها دختران به روحیه دختران دانش‌آموز تاثیر منفی خواهد کرد. آنان هم‌چنان از امارت اسلامی می‌خواهند که دروازه‌‌ی مکتب‌های دختران را بازگشایی کند. امارت اسلامی همواره گفته که به ایجاد زمینه‌های کار و آموزش برای زنان افغانستان متعهد است. این در حالی‌است که هیدر بار مسوول بخش زنان دیدبان حقوق‌بشر از تفکیک جنسیتی در نشست سفیران کشورهای غربی در مورد افغانستان انتقاد کرده است. در نشست سفیران کشورهای غربی مستقر در دوحه تنها سه زن حضور داشتند. هیدار بار، با نشر تصاویری از این نشست پرسیده است: آیا کسی می‌‌تواند تفکیک جنسیتی سفیران کشورهای غربی برای افغانستان، مستقر در دوحه را به اشتراک بگذارد.