به تازگی کمیسیون ضد شکنجه سازمان ملل متحد فرمانده پلیس کندهار را به شکنجه و بدرفتاری با زندانیان طالب متهم کرده است. شماری از اعضای مجلس سنا در واکنش به این اتهام می گویند که گزارش کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد جنبه سیلقه ای دارد. سناتوران می گویند که اتهام های شکنجه کردن زندانیان […]

به تازگی کمیسیون ضد شکنجه سازمان ملل متحد فرمانده پلیس کندهار را به شکنجه و بدرفتاری با زندانیان طالب متهم کرده است. شماری از اعضای مجلس سنا در واکنش به این اتهام می گویند که گزارش کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد جنبه سیلقه ای دارد. سناتوران می گویند که اتهام های شکنجه کردن زندانیان و اسیران جنگی ازسویی جنرال رازق دسیسه استخباراتی منطقه به ویژه «آی اس آی» پاکستان است.

کمیته ضد شکنجه زندانیان سازمان ملل متحد با نشر گزارشی، جنرال رازق فرمانده پلیس کندهار را به داشتن زندان شخصی و شکنجه زندانیان متهم کرده است. این نهاد سازمان ملل متحد از دولت افغانستان خواسته است که به این اتهام ‌ها رسیدگی کند. در گزارش این کمیته آمده که جنرال رازق زندان ‌های شخصی دارد و انواع شکنجه از جمله شوک برقی، عقیم کردن، وارد کردن آب به زور به معده علیه زندانیان عملی می شود.

اما شماری از اعضای مجلس سنا گزارش نشر شده از سوی این کمیته را سوال برانگیز می دانند. رحمت الله اچکزی عضو مجلس سنا می گوید که جنرال رازق در تامین امنیت ولایت کندهار و برخورد قاطع با مداخلات مرزی پاکستان، دستاوردهای خوبی داشته است و به همین دلیل استخبارات پاکستان علیه او دست به توطیه می زند.

در همین حال، محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا خواهان روشن شدن موقف حکومت افغانستان در مورد گزارش نشر شده از سوی کمیته ضد شکنجه زندانیان سازمان ملل بر جنرال رازق شده است.

وزارت امور داخله می گوید که گزارش کمیته ضد شکنجه سازمان ملل متحد مبنی بر موجودیت شکنجه در زندان کندهار را بررسی خواهد کرد. نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخله گفته است که تا حال دو بار هیات ‌های برای بررسی وضعیت زندان کندهار به این ولایت رفته ‌اند، اما این هیأت ها شواهدی به دست نیاورده اند که در این زندان شکنجه صورت گیرد.