فرماندهی مرکزی امریکا، گزارش خود در مورد حمله انتحاری در میدان هوایی کابل را منتشر کرد. در این حمله که در جریان روند تخلیه به رهبری امریکا در ۲۶ اگست سال گذشته‌ی میلادی رخ داد، ۱۷۰ شهروند غیرنظامی افغانستان و ۱۳ نظامی امریکا کشته شدند. در این گزارش آمده که این حمله را یک حمله […]

فرماندهی مرکزی امریکا، گزارش خود در مورد حمله انتحاری در میدان هوایی کابل را منتشر کرد.

در این حمله که در جریان روند تخلیه به رهبری امریکا در ۲۶ اگست سال گذشته‌ی میلادی رخ داد، ۱۷۰ شهروند غیرنظامی افغانستان و ۱۳ نظامی امریکا کشته شدند. در این گزارش آمده که این حمله را یک حمله کننده انتحاری انجام داده بود. در این گزارش هم‌چنان آمده که انتحار کننده با انفجار دادن در حدود ۹  کیلوگرام مواد منفجره بسته شده بر بدنش، که از بلبیرنگ‌ها درآن استفاده کرده بود، باعث کشته شدن ۱۷۰  شهروندان افغانستان و ۱۳  تن از نظامیان امریکایی شد.

کنت فرنک مکنزی فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا گفته است:مهاجم انتحاری در وسیله منفجره خود از بلبیرنگ‌ها استفاده کرده و باعث کشته شدن ۱۷۰ شهروند افغانستان و ۱۳ سرباز امریکایی در دروازه‌ی ابی گیت میدان هوایی کابل شد. از زخم‌های۵۸ سرباز کشته و زخمی شده امریکایی در این رویداد ما دریافتیم که باوجود پوشیدن واکست‌ها و کلاه‌های زره، آن قسمت‌های از بدن آنان که تحت پوشش قرار نداشت زخم‌های شدید و عمیق برداشته بودند.

وی هم‌چنان بیان داشت:در تحقیقات مشخص شد زخم‌های که شبیه زخم‌های اصابت گلوله بربدن قربانیان این رویداد بود، زخم‌های ناشی از اصابت بلبیرنگ بود. ما با بیش از۱۰۰ تن از سربازان امریکایی و بریتانوی که در برج‌های مراقبت و نقاط دیگر نزدیک به ساحه‌ای انفجار حضور داشتند، صحبت کردیم، آنان تایید کردند که درفیرهای هشداریه هیچ‌کس کشته یازخمی نشده است.

با سقوط حکومت پیشین افغانستان به دست امارت اسلامی، موج بزرگی از شهروندان کشور به میدان هوایی کابل هجوم بردند تا کشور را ترک کنند. در جریان تخلیه حمله‌ی خونینی رخ داد که داعش مسوولیت آن‌را پذیرفت. این رویداد نخستین حمله‌ی مرگ‌بار و خونین داعش بود که پس از تسلط امارت اسلامی در کشور رخ داد. پیشتر امریکا تصویر حمله‌ کننده‌ی میدان هوایی کابل را نیز نشر کرده بود که از این مهاجم به نام عبدالرحمان لوگری یاد شد.