پاکستان اعلام کرده است که طی یک دهه گذشته بیشتر از سه و نیم میلیون افغانستانی در این کشور شناسنامه گرفته و از تابعیت کشور شان صرف نظر کرده اند. وزارت امور داخله پاکستان گفته است که در جریان یک دهه‌ پسین بیش از سه و نیم میلیون شهروند افغانستان از تابعیت کشور خود منصرف […]

پاکستان اعلام کرده است که طی یک دهه گذشته بیشتر از سه و نیم میلیون افغانستانی در این کشور شناسنامه گرفته و از تابعیت کشور شان صرف نظر کرده اند.

وزارت امور داخله پاکستان گفته است که در جریان یک دهه‌ پسین بیش از سه و نیم میلیون شهروند افغانستان از تابعیت کشور خود منصرف شده و شناسنامه پاکستانی‌گرفته‌ اند. نثار احمد چوهدری گفته است، اتباع افغانستان که تابعیت پاکستانی گرفته اند هم اکنون در این کشور در حال زندگی عادی استند.

آقای چوهدری افزوده است: “بیش از سه و نیم میلیون شهروند افغانستان از تابعیت کشور خود منصرف شده و شناسنامه پاکستانی‌ گرفته‌اند. این مساله می‌ تواند روابط مسالمت آمیز بین کابل و اسلام آباد را تقویت کند.”

وزیر امور داخله پاکستان هشدار داده است آن عده از شهروندان افغانستان که فاقد مدارک قانونی اقامت در این کشور اند، پس از این باید پاکستان را ترک کنند. اما حفیظ الله میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می گوید که پاکستان نباید خلاف کنوانسیون بین المللی برضد مهاجران افغانستان عمل کند. درهمین حال، اعضای مجلس نمایندگان، افزایش ناامنی، فقر و بیکاری در کشور را از علت های می دانند که شماری از شهروندان افغانستان حاضر می شوند تابیعت دیگر کشورهای را بگیرند.

وزیر امور داخله پاکستان درحالی از تابعیت پاکستانی سه و نیم میلیون شهروندان افغانستان سخن می گوید که در این اواخر روابط میان کابل و اسلام آباد پرتنش شده است. آگاهان می گویند که پاکستان می خواهد با این سخنان فشارهای بیشتر را بالای حکومت افغانستان وارد کند تا به اهداف خود نزدیک شود.