اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان “سیگار” می‌گوید که شماری از سربازان نیروهای امنیتی افغانستان در اثر تزریق ناسازگار خون جان داده اند. در تازه ‌ترین گزارش سیگار که روز گذشته منتشر شد آمده است که گروه خونی شماری از سربازان ارتش ملی افغانستان تاکنون تعیین نشده و یا هم تعیین گروه خونی این […]

اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان “سیگار” می‌گوید که شماری از سربازان نیروهای امنیتی افغانستان در اثر تزریق ناسازگار خون جان داده اند.

در تازه ‌ترین گزارش سیگار که روز گذشته منتشر شد آمده است که گروه خونی شماری از سربازان ارتش ملی افغانستان تاکنون تعیین نشده و یا هم تعیین گروه خونی این سربازان دقیق و درست نبوده است. بر بنیاد گزارش سیگار، این امر سبب شده تا سربازان که در میدان های نبرد زخمی می‌شوند و به خون نیاز می داشته باشند، در اثر ترزیق ناسازگار خون جان بدهند. سیگار گفته است شمار دقیق سربازان افغانستان که تاکنون در نتیجه انتقال گروه نادرست خونی جان داده اند، معلوم نیست.

بر بنیاد گزارش سیگار، وزارت دفاع ملی در ماه جنوری دوهزار و هفده روند آزمایش و تعیین گروه خونی تازه واردان ارتش ملی این کشور را متوقف کرده است. انجام آزمایش خون به خاطر تشخیص امراض ساری نزد سربازان و تعیین گروه خونی آنان یک امر “بسیار جدی” برای ادامه فعالیت های ارتش ملی افغانستان پنداشته می شود، اما سیگار گزارش داده است که تاکنون کم از کم نه درصد از سربازان ارتش ملی تعیین گروه خون نشده اند.

در این گزارش آمده از آنجای که فرماندهی عمومی جلب و جذب ارتش ملی افغانستان وسایل و تجهیزات لازم برای نمونه گیری خون سربازان تازه وارد را نداشت، به تازه واردان ارتش دستور داده می شد تا خون شانرا نزد داکتر محل شان آزمایش کنند.

سیگار دریافته است که به تازه واردان ارتش ملی نه تنها پول این آزمایش پرداخت نشده، بلکه در برخی موارد داکتران بدون نمونه گیری و انجام آزمایش خون و یا حتی بدون اجرای معاینه، فورمه طبی تازه واردان را تکمیل و تصدیق کرده اند.

سیگار سیستم نگهداری معلومات طبی و گروه خونی سربازان ارتش ملی را “نادرست و غیر قابل اطمینان” خوانده است. به گفته این نهاد، تعداد زیاد سربازان که در این سیستم ثبت اند، دارای یک گروه خونی استند.

سیگار به نقل از یک مقام قوای هوایی آمریکا نگاشته است که عدم نمونه گیری و اجرای آزمایش های خون نزد سربازان ارتش ملی به خاطر تشخیص امراض ساری سبب شده تا این سربازان چندین بار در برابر یک مرض واکسین شوند و در نتیجه “منابع محدود واکسین ها” برای ارتش ملی “ضایع” گردد. سیگار همچنن از فرماندهی مشترک انتقال امنیت در افغانستان خواسته تا ارتش ملی افغانستان را در بخش انجام و تایید نتایج آزمایش خون سربازان افغان کمک کند.