درپی حمله انتحاری در نزدیک دانشگاه نظامی مارشال قسیم فهیم در کابل، شش تن به شهادت رسیدند و سیزده تن دیگر زخم برداشته اند. این حمله حوالی ساعت هفت صبح امروز به وقوع پیوست. کابل طی حدود دو ماه اخیر گواه آرامش بود. در این مدت نمایندگان گروه طالبان و آمریکا گفتگوهای صلح را آغاز […]

درپی حمله انتحاری در نزدیک دانشگاه نظامی مارشال قسیم فهیم در کابل، شش تن به شهادت رسیدند و سیزده تن دیگر زخم برداشته اند. این حمله حوالی ساعت هفت صبح امروز به وقوع پیوست.

کابل طی حدود دو ماه اخیر گواه آرامش بود. در این مدت نمایندگان گروه طالبان و آمریکا گفتگوهای صلح را آغاز کردند و گزارش های ضد و نقیضی در پیوند به این گفتگوهای منتشر شد.

پس از این آرامش کوتاه مدت، کابل یک بار دیگر گواه یک حمله انتحاری شد. حوالی ساعت هفت صبح روز سه شنبه یک عامل انتحاری خودش را در نزدیک دانشگاه نظامی مارشال فهیم در مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل منفجر کرد. مسوولان امنیتی می گویند که تروریستان یک موتر بمگذاری شده را نیز تا نزدیک ساحه رویداد رسانده بودند و می خواستند، آن را منفجر کنند؛ اما لحظات پس از منفجر شدن عامل انتحاری کشف و خثنا شد. وزارت های دفاع و امور داخله هشدار داده اند که پاسخ آن را خواهند داد.

همزمان این رویداد با واکنش های داخلی و جهانی همراه شده است. اتحادیه اروپا در واکنش به این حمله گفته است که چنین حملات بر هر هدفی انجام می ‌شود، پذیرفتنی نیست.

رولاند کوبیا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در صفحه تویترش گفته است که باید کشتار غیرنظامیان در افغانستان متوقف شود. وی افزوده است: “حمله‌های تروریستی چه برای منحرف کردن گفتگوهای صلح و چه برای فشار آوردن باشد، غیرقابل قبول است و سودمند واقع نمی ‌شود. کشتار غیرنظامیان از سوی هر دو طرف باید متوقف شود‌. می خواهید صدای تان شنیده شود سیاست کنید، نه قصابی.”

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت نیز در اعلامیه ای گفته است که این گونه حمله ها عزم مردم افغانستان را برای شکست تروریزم مستحکم تر می کند.