نادیده گرفتن نقش احزاب سیاسی در انتخابات به نفع کشور نیست. شماری از آگاهان سیاسی و استادان دانشگاه با تاکید بر این مطلب می گویند تا زمانی که در قانون انتخابات برای احزاب سیاسی سهم در نظر گرفته نشود؛ کشور مردم سالاری را تجربه نخواهد کرد. کمسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی در بسته پیشنهادی خود […]

نادیده گرفتن نقش احزاب سیاسی در انتخابات به نفع کشور نیست. شماری از آگاهان سیاسی و استادان دانشگاه با تاکید بر این مطلب می گویند تا زمانی که در قانون انتخابات برای احزاب سیاسی سهم در نظر گرفته نشود؛ کشور مردم سالاری را تجربه نخواهد کرد.

کمسیون ویژه اصلاح نظام انتخاباتی در بسته پیشنهادی خود به حکومت وحدت ملی پیشنهاده کرده است که یک سوم کرسی های مجلس نمایندگان به احزاب سیاسی واگذار شود. اما این پیشنهاد از سوی رییس جمهور به بررسی دوباره فرستاده شده است.

شماری از احزاب سیاسی و استادان دانشگاه سهیم ساختن احزاب در انتخابات را پیشرفت مثبت در جهت مردم سالاری می دانند و می گویند که باید انتخابات کشور پس از این حزبی شود.

واقف حکیمیعضو جمعیت اسلامی افغانستان می گوید که رشد احزاب سیاسی بستگی به حمایت نظام و حزبی ساختن انتخاباتی دارد و این مساله به نفع کشور است.

به باور آقای حکیمی، احزاب می توانند در انخابات نقش تعین کننده در بسیج شهروندان و افکار عمومی داشتته باشند و از تمرکز قدرت به دست یک فرد یا یک گروه جلوگیری کنند.

به باور آگاهان سیاسی حکومت ها چه بخواهند و یا نخواهند احزاب سیاسی و نقش آنان در اجتماع پا برجاست، اما نقش دادن به احزاب می تواند یک حکومت قوی با پایه های وسیع مردمی را ایجاد کند.