شورای امنیت سازمان ملل متحد باردیگر از تهدیدات گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است. تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های این شورا در گزارش تازه‌اش گفته‌است که شبکه القاعده هشت اردوگاه آموزشی جدید در افغانستان ایجاد کرده‌است. در این گزارش از القاعده به‌عنوان یک تهدید فراافغانستانی یاد شده‌است. در بخش دیگر این گزارش آمده […]

شورای امنیت سازمان ملل متحد باردیگر از تهدیدات گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است. تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های این شورا در گزارش تازه‌اش گفته‌است که شبکه القاعده هشت اردوگاه آموزشی جدید در افغانستان ایجاد کرده‌است. در این گزارش از القاعده به‌عنوان یک تهدید فراافغانستانی یاد شده‌است. در بخش دیگر این گزارش آمده که داعش نفوذ قابل توجهی در حکومت سرپرست دارد.

در ادامه نگرانی‌ها از تهدیدات دهشت‌افگنانه‌ای ناشی از خاک افغانستان؛ تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد روز (چهارشنبه، ۱۱ دلو) با نشر گزارش تازه‌اش گفته که روابط حکومت کنونی افغانستان با شبکه القاعده همچنان نزدیک بوده و این شبکه ۸ اردوگاه آموزشی جدید در افغانستان ایجاد کرده‌است. بر بنیاد این گزارش، القاعده همچنان یک تهدید برای افغانستان و فراتر از آن است. این در حالی‌است که قطع رابطه با القاعده، از جمله تعهدات حکومت سرپرست به امریکا در توافقنامه دوحه است: «القاعده توانسته است خود را در یک حالت «نگه‌دارنده» در افغانستان زیر اداره طالبان حفظ کند و مقام‌های ارشد این شبکه نیز در این کشور حضور دارند. برپایه گزارش‌ها، تلاش طالبان برای محدود کردن برخی از فعالیت‌های القاعده باعث تنش میان طالبان و شبکه القاعده شده‌است».

از سوی دیگر، در گزارش تیم تحلیل و نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده که داعش نفوذ قابل توجهی در حکومت سرپرست دارد و همچنان، یک تهددید برای افغانستان و منطقه است: «داعش خراسان به‌طور قابل توجهی در میان طالبان نفوذ کرده‌است، علی‌رغم ادعا بر شکست این گروه، حملات تروریستی آن‌ها ادامه یافته‌است. داعش با استقبال از غیرسلفی‌ها و تمرکز بر جذب «طالبان سرخورده» و جنگجویان خارجی، استراتژی جذب نیروی فراگیرتری را اتخاذ کرده است».

شورای امنیت سازمان ملل درحالی از تهدید فراافغانستانی القاعده ابراز نگرانی کرده‌است که جان کربی سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید می‌گوید که القاعده توان تهدید امریکا را ندارد: «شبکه القاعده در افغانستان و سایر کشورها به یک “سازمان به شدت محدودشده” مبدل شده، رزیابی‌های جامعه استخباراتی ما نشان می‌دهد که القاعده در موقفی قرار ندارند که حملات عمده را بر خاک ایالات متحده انجام دهد».

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست شددیداً این گزراش را رد کرده‌است. آقای مجاهد می‌گوید که یک برنامه منظم واردسازی اتهام و پروپاگندا علیه حکومت کنونی از سوی سازمان ملل به راه انداخته شده‌است.

این همه درحالی‌است که حکومت سرپرست بر اساس توافقنامه دوحه با امریکا متعهد شده‌است که روابط خود را با القاعده و سایر گروه‌های دهشت‌افگن قطع کرده و مانع فعالیت آنان در افغانستان ‌شود. هرچند، مقام‌های این حکومت بارها گفته‌اند که به تعهدات خود در موافقتنامه دوحه پایبند هستند؛ با این وجود، با روی‌کارآمدن حکومت سرپرست در افغانستان، کشورهای جهان از تبدیل شدن افغانستان به مراکز امن برای «گروه‌های تروریستی» همواره ابراز نگرانی کرده‌اند.

Join us on Social Media
Noor TV on Facebook: https://www.facebook.com/Noortelevision
Noor TV on Instagram: https://www.instagram.com/noortv.af
Noor TV on Threads: https://www.threads.net/@noortv.af
Noor TV on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV_af
NOOR TV News on Youtube: https://www.youtube.com/@NoorTV.af_NEWS
Noor TV on Twitter: https://twitter.com/noortv_af
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.tv
Noor TV on Aparat: https://www.aparat.com/noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.af
Noor TV Website: http://www.noortv.tv