قرار بود با آغاز سال جدید تعلیمی ۱۴۰۱ خورشیدی در کشور در سوم ماه حمل خورشیدی، دروازه‌ی تمام مکتب‌ها به روی دانش‌آموزان دختر وپسر بازگشایی شود؛ اما وزارت امارت اسلامی در همان روز اعلام کرد که مکتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی هم‌چنان بسته می‌ماند. این اقدام امارت اسلامی با واکنش‌های گسترده‌ داخلی […]

قرار بود با آغاز سال جدید تعلیمی ۱۴۰۱ خورشیدی در کشور در سوم ماه حمل خورشیدی، دروازه‌ی تمام مکتب‌ها به روی دانش‌آموزان دختر وپسر بازگشایی شود؛ اما وزارت امارت اسلامی در همان روز اعلام کرد که مکتب متوسطه و لیسه دختران تا امر ثانی هم‌چنان بسته می‌ماند.

این اقدام امارت اسلامی با واکنش‌های گسترده‌ داخلی و خارجی مواجه شد. در ادامه‌ی واکنش‌های جهانی، شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از امارت اسلامی خواسته است که به حق آموزش دختران احترام بگذارند و به تعهدات ‌شان در قبال بازگشایی مکتب‌های دختران پابند باشند.

اعضای شورای امنیت بار دیگر از این تصمیم امارت اسلامی ابراز نگرانی کرده و بر اهمیت تلاش‌های جامعه‌ی جهانی برای حمایت از افغانستان از جمله بخش آموزش و پرورش این کشور تاکید کرده‌‌اند.

درهمین حال، رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور زنان و دختران و حقوق‌بشر افغانستان در صفحه‌ی تویترش نگاشته است که به هدف پایان دادن به جنگ و حرکت افغانستان به سوی پایداری، دختران افغانستان باید به مکتب بروند و زنان در این کشور دوباره به کار خود برگردند.

این در حالی‌است که وزارت معارف امارت اسلامی اخیرا گفته است که طرحی چگونگی بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم را به کابینه‌ی حکومت سرپرست شریک کرده است.