رییس جمهورغنی در نشست تاشکند گفت که شبکه های تروریستی باهم وصل اند و اهداف مشترک دارند. آقای غنی تصریح می کند که نظامیان کشور در خط نخست مبارزه با گروه های تروریستی قرار دارد. در همین حال، شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان تاکید می ‌کند که مبارزه با تروریزم نیازمند همکاری‌ های منطقوی و […]

رییس جمهورغنی در نشست تاشکند گفت که شبکه های تروریستی باهم وصل اند و اهداف مشترک دارند. آقای غنی تصریح می کند که نظامیان کشور در خط نخست مبارزه با گروه های تروریستی قرار دارد.

در همین حال، شوکت میرضیایف رییس جمهور ازبیکستان تاکید می ‌کند که مبارزه با تروریزم نیازمند همکاری‌ های منطقوی و جهانی است و اکنون جهان بدون حمایت از افغانستان در این زمینه چاره ‌ای ندارد.

آقای میرضیایوف تاکید کرد که افغانستان و کشورهای منطقه و جهان درحال حاضر با تهدیدات مشترک روبرو است و این کشورها باید در زمینه راه حل آن فکر کنند. وی بر ختم جنگ در افغانستان تاکید کرد و از کشورهای منطقه و جهان خواست تا در زمینه ختم جنگ در افغانستان باهم بحث و گفتگو کنند.

او افزود:”همه‌ کشورها تلاش کنند تا با روی دست گرفتن راهکار عملی، فضای جدید همکاری در منطقه را به وجود آورند، تا از این طریق فرصت ‌های مفید برای همه‌ کشورها به دست بیاییدرویکرد ازبیکستان در زمینه مبارزه با افراطیت، ترویزوم و تامین امنیت با حکومت افغانستان مشترک است و امروز همه‌ کشورها به این درک رسیده اند که بدون حمایت از افغانستان چاره‌ دیگر ندارند”

در همین حال، رییس جمهورغنی در نشست تاشکند با تاکید بر همکاری های منطقه ای در راستای مبارزه با تروریزم می گوید که آینده سیاسی، اقتصادی، صلح و ثبات و پیشرفت منطقه مشترک است و کشورهای منطقه فرصت ‌های نادر را نباید از دست بدهند. وی همچنان تأکید کرده که شماری از کشورها موقعیت استراتیژیک افغانستان را درک کرده اند و نیاز است که کشورهای دیگر نیز این مساله را به خوبی درک کنند.

آقای غنی می گوید:”افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریزم قرار دارد و می رزمد. شمار افراد داعش در افغانستان به کمتر از دوهزار تن می رسد. قوای امنیتی و دفاعی افغانستان شجاعانه در مقابل آنان می جنگند و بیش از یک هزار آنان را کشته اند که بیشتر در ولایت های ننگرهار و کنر فعالیت داشتند”.

آقای غنی در این نشست تأکید کرد که افغانستان قربانی موقعیت جغرافیایی خود شده است:”جنگ جاری بالای موقعیت افغانستان است و در این مورد اجماع منطقوی و بین المللی خیلی ها مهم است. باید فرصت گفتگو به میان بیاید. امروز برای این گردهم آمده ایم که تهدید های مشترک متوجه ما است و هدف این نشست این است تا تهدیدات مشترک را از بین ببریم”.

بااین حال، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از طالبان می خواهد که به فراحوان صلح حکومت افغانستان پاسخ مثبت بدهد.

در نشست بین‌ المللی تاشکند نمایندگان بیش از بیست کشور و سازمان جهانی به ‌شمول ملل ‌متحد، اتحادیه اروپا، ناتو، امریکا، هند، پاکستان، ایران، چین، ایتالیا، آلمان، قطر، امارات متحده عربی اشتراک کرده اند.