قاضی های دیوان بین ‌المللی کیفری در لاهه، اجازه آغاز تحقیقات در مورد اتهام های جنایات جنگی در افغانستان توسط نیروهای آمریکایی و دیگر طرف‌ها در جنگ افغانستان را صادر کرده‌ اند. در بیست و سوم ماه حمل سال جاری خورشیدی، این دیوان معتبر درخواست آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان را رد کرده‌بود. […]

قاضی های دیوان بین ‌المللی کیفری در لاهه، اجازه آغاز تحقیقات در مورد اتهام های جنایات جنگی در افغانستان توسط نیروهای آمریکایی و دیگر طرف‌ها در جنگ افغانستان را صادر کرده‌ اند.

در بیست و سوم ماه حمل سال جاری خورشیدی، این دیوان معتبر درخواست آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان را رد کرده‌بود.

در یک بیانیه منتشر شده از سوی این دیوان آمده بود که  قاضی های دادگاه تصمیم گرفتند که انجام تحقیقات درباره اتهام های جنایات جنگی در افغانستان درحال حاضر نمی ‌تواند به سود تامین عدالت باشد. در آن زمان آمریکا حکم روادید فاتو بنسودا، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را به خاطر تحقیقاتش در باره عملکرد نظامیان آمریکایی در افغانستان لغو کرد.

خانم بنسودا اواخر سال دوهزار و هفده از قضات دیوان بین‌المللی درخواست کرد به او اجازه دهند تا اتهامات جنایات جنگی علیه طالبان، نیروهای دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی مستقر در افغانستان از جمله نظامیان آمریکایی را مورد تحقیق قرار دهد.

آمریکا هیچگاه عضو دیوان بین‌المللی کیفری نشد و صلاحیت این دیوان برای انجام تحقیق در مورد شهروندان آمریکایی را به این دلیل که “حاکمیت ملی آمریکا” را تهدید می‌کند، به رسمیت نمی‌شناسد.

یکصدو بیست و سه کشور از جمله تمام کشورهای اتحادیه اروپا اعضای دیوان کیفری بین‌المللی است.

دیوان کیفری بین‌المللی در سال دوهزار و دو با هدف کمک به استقرار و حفظ صلح و امنیت در جهان کار خود را در شهر لاهه آغاز کرد. دادستان دیوان کیفری لاهه در سال دوهزار و هفت بررسی ‌های ابتدایی خود را درباره وضعیت افغانستان آغاز کرد و تاکنون بیش از یکصد و دوازده موردی که احتمالا به ارتکاب جنایات سنگینی که در اساسنامه رم آمده ربط دارند، به این نهاد بین‌المللی رسیده است.

افغانستان در اول ماه می سال دو هزار و سه میلادی عضویت دادگاه لاهه را دریافت کرد و این دادگاه صلاحیت رسیدگی به جنایاتی که پیش از آن در افغانستان رخ داده را ندارد.