اداره‌ی کنترول سرمایه‌های خارجی وزارت مالیه امریکا مجوز جدید را برای گسترش معاملات تجاری و مالی در افغانستان صادر کرد. هدف از صدور این جواز این است که تحریم‌های امریکا علیه امارت اسلامی مانع آن دسته از معاملات و فعالیت‌های مالی نشود که برای رساندن کمک‌های بشری به مردم افغانستان به آن نیاز است. در […]

اداره‌ی کنترول سرمایه‌های خارجی وزارت مالیه امریکا مجوز جدید را برای گسترش معاملات تجاری و مالی در افغانستان صادر کرد.

هدف از صدور این جواز این است که تحریم‌های امریکا علیه امارت اسلامی مانع آن دسته از معاملات و فعالیت‌های مالی نشود که برای رساندن کمک‌های بشری به مردم افغانستان به آن نیاز است. در یک اعلامیه‌ای وزارت مالیه امریکا آمده که این اقدام بیان‌گر آن است که امریکا برای کمک به مردم افغانستان به کار کردن با سکتور خصوصی شرکا و متحدان خود و موسسات خیریه متعهد است.

درهمین حال، انتونی بلینکن وزیرامور خارجه‌ی امریکا نیز با صدور اعلامیه گفته است که جواز صادر شده از سوی وزارت مالیه‌ی امریکا به فعالیت‌های وسیع تجاری درافغانستان سهولت‌های را فراهم می‌کند که مفاد آن به مردم افغانستان می‌رسد. : “در این جواز واضح شده که ادارات مالی، نهادهای غیر دولتی، موسسات بین‌المللی و شرکت‌های سکتور خصوصی با رعایت تحریم‌های امریکا بالای طالبان در بخش‌های مختلف معاملات و فعالیت‌های مالی را انجام داده می‌توانند. در این معاملات و فعالیت‌های اقتصادی، بانکداری خصوصی و تجاری، انکشاف و حفظ زیربناها، دادوستد تجاری، عملیات حفظ ومراقبت از سیستم‌های ترانسپورتی و معاملات دربخش‌های مخابرات و معلومات شامل می‌باشد.

وزیر خارجه‌ی امریکا هم‌چنان بر تداوم تحریم‌های امریکا علیه امارت اسلامی تاکید کرده است. : “اگر واضح بگویم، تحریم‌ها علیه طالبان ادامه خواهد یافت. جواز صادر شده سهولت‌ها رابرای فعالیت آندسته از شرکت‌های خصوصی و موسسات فراهم می‌کند که با ادارت دولتی افغانستان کارمی‌کنند، و آندسته از ادارات دولتی هم درآن شامل می‌باشد که سران آن شامل فهرست تحریم‌های امریکا استند.

وزارت مالیه‌ی امریکا گفته است که قبل از صدور این جواز، برای تحقق قطع‌نامه شماره ۲۶  و ۱۵ شورای امنیت ملل متحد که در ماه دسمبر سال ۲۰۲۱  صدور یافت، برای تسهیل کمک‌های عاجل بشری به افغانستان، پیش از این نیز، شش مجوز صادر کرده است.