نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید، باید جلو تروریستانی گرفته شود که از آنسوی مرز وارد افغانستان می ‌شوند و حمله های تروریستی در کشور انجام می دهند. محمود صیقل نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد می گوید نیاز است تا سازمان ملل متحد تلاش‌ها علیه تروریزم را مورد بازنگری قرار دهد […]

نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد می‌گوید، باید جلو تروریستانی گرفته شود که از آنسوی مرز وارد افغانستان می ‌شوند و حمله های تروریستی در کشور انجام می دهند.

محمود صیقل نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد می گوید نیاز است تا سازمان ملل متحد تلاش‌ها علیه تروریزم را مورد بازنگری قرار دهد و ببیند که مشکل در کجاست تا راه حل برای این معضله پیدا شود. آقای صیقل می افزاید: “ما باید وضعیت کنونی اقدامات مبارزه با تروریزم سازمان ملل متحد را به منظور شناسایی و رسیدگی به خلا ها در تطبیق قطعنامه های مربوط به مبارزه با تروریزم باز نگری کنیم و اقداماتی را که از جانب نهاد های تخصصی ذیربط ملل متحد، برای دستیابی به نتایج و انجام مؤثر وظایف این نهاد ها مورد نیاز است، مورد ازیابی قرار دهیم”.

وی با اشاره به مذاکرات صلح افغانستان و انتظار همکاری از پاکستان در این مورد می گوید، با آنکه در نشست های گروه چهارجانبه تلاش‌های زیادی کرده ‌اند، اما به گفته وی، پاکستان تاکنون برای تأمین صلح واقعی در افغانستان گام برنداشته است.

آقای صیقل می افزاید: “با وصف پیگیری مداوم ما و تلاش هایی که در چارچوب گروه هماهنگی چهار جانبه صورت گرفت، پاکستان تا هنوز از فرصتی که برای ایفای نقش واقعی غرض تأمین صلح در اختیار دارد، استفاده نکرده است. بر اساس نقشه راه ترتیب شده از جانب گروه هماهنگی چهار جانبه، دولت پاکستان باید اقدامات لازم را در برابر عناصر آشتی ناپذیر طالبان، به منظور شناسایی خود از سوی جامعه بین المللی به عنوان یک شریک جدی و حقیقی در مبارزه با تروریزم، انجام دهد”.

با این حال، غلام علی خوشرو نماینده دایمی ایران در سازمان ملل متحد می گوید که، جامعه بین المللی باید افغانستان را در کار مبارزه با تروریزم و افراط گرایی و رویارویی با چالش‌ های امنیتی، سیاسی و اقتصادی کمک کند. آقای خشرو با اشاره به حمله تروریستی در جریان تظاهرات مردمی در کابل که تروریستان داعش مسوولیت آن را برعهده گرفتند، می افزاید که، این حمله نشانه دیگری از خطر و تهدید داعش و شاخه ‌های آن مانند نهضت اسلامی ازبیکستان و نهضت اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان است.

با این همه میشل جین سیسان، معاون نماینده دایمی آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که، امنیت افغانستان امنیت همه کشورها است و ترقی و انکشاف افغانستان برای امن شدن این کشور ضروری پنداشته می شود. معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به افزایش نا امنی در افغانستان اشاره کرد و بر بیشتر کردن تعهد جامعه بین المللی به افغانستان تاکید ورزید.