شورای ولایتی فاریاب از ایجاد گمرک از سوی طالبان در مسیر شاهراه میمنه– جوزجان نگرانی می کند. شماری از اعضای شورای ولایتی فاریاب با نگرانی از ایجاد گمرک و اخذ محصول از اموال وارداتی به میمنه از سوی گروه طالبان در مسیر شاهراه میمنهـ جوزجان می‌گویند که تجار این ولایت هم به دولت و هم […]

شورای ولایتی فاریاب از ایجاد گمرک از سوی طالبان در مسیر شاهراه میمنه جوزجان نگرانی می کند.

شماری از اعضای شورای ولایتی فاریاب با نگرانی از ایجاد گمرک و اخذ محصول از اموال وارداتی به میمنه از سوی گروه طالبان در مسیر شاهراه میمنهـ جوزجان می‌گویند که تجار این ولایت هم به دولت و هم به گروه طالبان مالیه می ‌دهند و تاوان آن را مردم می‌پردازد.

صبغت الله سیلاب معاون شورای ولایتی فاریاب می گوید که با موجودیت گمرک دولت گروه طالبان نیز گمرک موازی را ایجاد کرده‌ است و در مسیر شاهراه نمبریک فاریاب به شکل غیر قانونی محصول جمع آوری می‌ کنند.

وی می‌افزاید که طالبان نرخ نامه ای را از هفت هزار افغانی تا بیست و پنج هزار افغانی نظر به نوعیت و حجم بار نرخ تعیین کرده ‌اند. به گفته وی، این امر سبب شده است که نرخ قیمت در بازار بالا برود و تاوان آن را مردم متقبل شوند. معاون شورای ولایتی فاریاب همچنان می گوید که ایجاد گمرک و جمع آوری پول از طریق شاهراه باعث تقویت صفوف طالبان شده و بی باوری مردم را به حکومت افزایش می‌ دهد.

در همین حال، شماری از باشنده‌ های فاریاب از افزایش نرخ مواد غذایی و سایر لوازم زندگی در شهر میمنه نگرانی می کنند و می ‌گویند که از پرداخت تاوان این محصول گیری ‌ها به ستوه آمده ‌اند.

از سویی هم، احمد جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب می پذیرد که گروه طالبان در مسیر شاهراه نمبریک با ایجاد گمرک از اموال تجاری پول اخاذی می ‌کند.

شاهراه نمبریک از نزدیک به چهار سال در کنترل مخالفان مسلح دولت است. این شاهراه بندر آقینه را به میمنه وصل می ‌کند و روزانه ده ‌ها موتر اموال تجاری از آقینه به میمنه از این مسیر وارد می ‌شود.