مسوولان محلی در میدان وردک می‌ گویند که گروه طالبان تمامی مراکز صحی که در این ولایت فعالیت داشتند را بسته اند. به گفته مسوولان محلی، افراد وابسته به گروه طالبان به تمامی داکتران و کارمندان مراکز صحی ولایت میدان وردک هشدار داده ‌اند که به وظایف شان نرود و دروازه‌ های مراکز صحی را […]

مسوولان محلی در میدان وردک می‌ گویند که گروه طالبان تمامی مراکز صحی که در این ولایت فعالیت داشتند را بسته اند. به گفته مسوولان محلی، افراد وابسته به گروه طالبان به تمامی داکتران و کارمندان مراکز صحی ولایت میدان وردک هشدار داده ‌اند که به وظایف شان نرود و دروازه‌ های مراکز صحی را مسدود کنند.

کمیته سویدن برای افغانستان می ‌گوید که پس از عملیات نظامیان کشور بر یک شفاخانه در ولسوالی دایمیرداد میدان وردک، طالبان این کمیته را مجبور کرده است تا به فعالیت ‌هایش در این ولایت پایان دهد.

هفته گذشته این کمیته اعلام کرد که در نتیج عملیاتی بر یک شفاخانه در ولسوالی دایمیرداد ولایت میدان وردک، چهار تن کشته شده اند. مسوول کمیته سویدن برای افغانستان روز چهارشنبه با نشر بیانیه ای گفته است که پس از دریافت تهدید‌های پی‌ هم از سوی طالبان، این کمیته مجبور شده است از میان هفتاد و هفت مرکز صحی و شفاخانه در میدان وردک، چهل و دو مرکز صحی‌ خود را تعطیل کند.

سونی منسون، مسوول کمیته سویدن برای افغانستان می گوید: “مجبور کردن کمیته سویدن برای بستن مراکز صحی‌ سبب عدم دسترسی مردم به خدمات صحی خواهد شد و در واقع این کار نقض آشکار حقوق بشری و قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.”

کمیته سویدن با ابراز نگرانی گفته است که با مسدود شدن مراکز صحی و شفاخانه ‌ها در میدان وردک، روزانه حدود پنج هزار و هفت صد بیمار به شمول زنان و کودکان با مشکلات زیاد رو به رو خواهند شد.

مسوول این کمیته در افغانستان خواستار بازگشایی فوری این مراکز صحی و شفاخانه ‌ها در میدان وردک شده و از طرف ‌های درگیر جنگ خواسته است که از هدف قرار دادن غیرنظامیان خودداری کنند.

بااین حال، حکمت درانی، سخنگوی پولیس میدان وردک نیز تایید کرده که طالبان داکتران را هشدار داده‌ اند اما وی تاکید می کند که این مساله به زودی حل خواهد شد و مراکز صحی دوباره باز خواهند شد.