عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت در مراسم گرامیداشت از امیر علی شیر نوایی و ظهیرالدین شاه بابر با اشاره تلویحی به سخنان اخیر رییس جمهور غنی گفت که افتخارات تاریخی مردم افغانستان را نباید از زبان خود ترجمه کرد. رییس اجرایی حکومت می گوید که امیر علی شیر نوایی در وصل اقوام و ملت ها […]

عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت در مراسم گرامیداشت از امیر علی شیر نوایی و ظهیرالدین شاه بابر با اشاره تلویحی به سخنان اخیر رییس جمهور غنی گفت که افتخارات تاریخی مردم افغانستان را نباید از زبان خود ترجمه کرد. رییس اجرایی حکومت می گوید که امیر علی شیر نوایی در وصل اقوام و ملت ها در منطقه نقشه برجسته داشت.

در ریاست اجرایی حکومت از پنجصدو هفتاد و نهمین سالروز تولد امیر علی شیر نوایی و پنجصدو سی هفتمین سالروز تولد عادل میرزا ظهیرالدین محمد بابر طی همایشی بزرگداشت شد. عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت تلویحا به سخنان اخیر رییس جمهور غنی گفت که نباید تاریخ مردم افغانستان به ذوق و سلیقه های اشخصی افراد تعریف شود. این در حالیست که اخیرا رییس جمهور غنی امیر تیمور گورکانی را با لقب تیمور لنگ یاد کرده و گفته که او در زمان حکمروایی اش در افغانستان سیستم آبیاری سیستان، هلمند و فراه را ویران کرد. این اظهارات آقای غنی، واکنش‌های گسترده ترک تباران کشور همراه داشت و آنان اظهارات غنی را توهین آمیز خواندند.

رییس اجرایی با تاکید بر احترام به جایگاه اهل علم در کشور، از امیر علی شیر نوایی به عنوان شاعر و نوسینده تاریخ کشور یاد کرد و گفت که وی در وصل اقوام و ملت ها در منطقه نقش برجسته داشت.

شماری دیگری از سخنرانان این همایش، از امیرعلی شیر نوایی به عنوان نویسنده و شاعر توان یاد کردند.

امیر علی شیر نوایی در سال چهارده صدو چهل و یک میلادی در هرات تولد شد. علی شیر نوایی پنجاه نه سال عمر کرد و هنر نقاشی، معماری، کاشی کاری، قالین بافی و سایر هنرها در اثر تلاش های وی رونق پیدا کرد و به چندین زبان از جمله ترکی عربی و فارسی صحبت می کرد. از وی به زبان های ترکی، عربی و فارسی چندین اثر به جاه مانده است و آرام گاه وی نیر در شهر هرات است.